TAKTYKI BARBARY HAMMER. Zestaw III: Filmy dokumentalne Reż. 119'Taktyki Barbary Hammer to retrospektywa filmowa pionierki kina queerowego i jednej z najwa?niejszych re?yserek wspó?czesnego kina niezale?nego z USA. Artystka mi?dzy 10 a 18 pa?dziernika odwiedzi Kraków, Warszaw? i ?ód?, by przedstawi? swoje prace i porozmawia? o nich z publiczno?ci? Muzeum Sztuki Wspó?czesnej MOCAK, Centrum Sztuki Wspó?czesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki MS.
Barbara Hammer uwa?ana jest za pionierki? kina queerowego, a tak?e wa?n? posta? kina niezale?nego. Urodzona i wychowana w Hollywood, kolebce kina komercyjnego, jest jednocze?nie jedn? z najbardziej niepokornych i bezkompromisowych artystek, które od pocz?tku swojej kariery rozwijaj? j?zyk kina eksperymentalnego. Od ko?ca lat sze??dziesi?tych do dzi? jej filmy pokazywane s? na festiwalach filmowych (m.in. dwie nagrody Teddy Awards na Berlinale), a kola?e i rysunki wraz z filmami z?o?y?y si? na retrospektywne wystawy w Centrum Pompidou, MOMie w Nowym Jorku czy Tate Modern w Londynie. Hammer by?a stypendystk? Fundacji Guggenheima i od lat uczy filmu w Europie i USA.
Wi?cej informacji o wydarzeniu: LINK
Dr. Watson’s X-Rays (1991, wideo, kolor, 22’) Autor ta?m, które pos?u?y?y Hammer jako materia? do filmu Sanctus, James Sibley Watson (1894 – 1982), lekarz, wydawca, redaktor, fotograf, re?yser, by? wspó?twórc? modernistycznych filmów eksperymentalnych, m.in. opartego na przypowie?ci biblijnej o sodomitach Lot in Sodom, który zachwyci? Hammer (modernistyczny eksperyment z 1932 roku, znany z bardzo przyjaznej reprezentacji homoseksualizmu i st?d uznawany za jeden z pierwszych ameryka?skich filmów queer). W latach 50. Watson rejestrowa? obraz ludzkiego cia?a — równie? w ruchu — za pomoc? aparatu rentgenowskiego, filmuj?c ponad 10 000 sesji.
Nitrate Kisses (1992, 16 mm, b&w, 67’) Film, który powsta? z poczucia utraty historii nieheteronormatywnej. U?ywaj?c jako metafory ?atwopalnej, nietrwa?ej ta?my nitro, Hammer przygl?da si? wydarzeniom ocenzurowanym przez historyczny zapis, jak i samym procesom historiograficznym. Stawia pytania zarówno o to, co zosta?o wyparte lub zniekszta?cone, jak i o to, co dzisiaj jest cenzurowane, równie? przez sam? spo?eczno?? LGBTQ. Montuje materia? o lesbijkach w Niemczech w latach 30. i obozach koncentracyjnych z obrazami wspó?czesnych relacji lesbijskich, które s? wci?? nienormatywne i daleko odbiegaj? od hollywoodzkich wyobra?e? o lesbijskim ciele. Przypomina o historycznym zakazie pokazywania w kinie ameryka?skim zwi?zków mi?dzy czarnymi i bia?ymi Amerykanami (tzw. Kodeks Hayesa), filmuj?c dotykaj?ce si? bia?y i czarny m?ski po?ladek (tu równie? uj?cia z Lot in Sodom Watsona). Znaczenia powstaj? w aktywnym starciu si? materia?ów wspó?czesnych i historycznych.
A Horse Is not a Metaphor (2008, wideo, kolor i b&w, 30’) Rzeczowy i zdystansowany autoportret artystki z okresu zmagania si? z rakiem. Jak zwykle bezkompromisowa, Hammer filmuje si? w szpitalu i opowiada o szczegó?ach do?wiadcze? operacyjnie i farmakologicznie manipulowanego cia?a. Obrazy szpitalne zmontowane z portretami artystki je?d??cej konno na ranchu Georgii O’Keefe w Nowym Meksyku i p?ywaj?cej w Catskills. Przestrze? naturalna, ameryka?ska pustynia, wyludniony krajobraz stanowi? — jak mówi re?yserka — form? medytacji i ?ród?o inspiracji i nadziei.
Rezerwacja biletów online
poprzednia strona.
|