07/02/2011 - 07/03/2011 : MIROS?AW BA?KA: RZE?BIARSKI KLUB FILMOWY Na program przegl?du z?o?? si? filmy wybrane przez artyst?, które on sam uznaje za inspiruj?ce i wa?ne jako punkty odniesienia dla jego twórczo?ci. W kolejne poniedzia?ki lutego poka?emy filmy: „Ptaki i ptaszyska” oraz „Króla Edypa” Piera Paolo Pasoliniego, „Stroszka” Wernera Herzoga i „Pot?pienie” Bèli Tarra.
Projekcje towarzysz? wystawie prac Miros?awa Ba?ki „Fragment” czynnej w CSW od 15 stycznia
i po?wi?conej w ca?o?ci pracom wideo artysty – od najstarszych z 1998 roku po najnowsze z 2010 roku, prezentowane publicznie po raz pierwszy.
Twórczo?? Miros?awa Ba?ki znana jest niemal wszystkim historykom, kuratorom, krytykom i kolekcjonerom sztuki wspó?czesnej, znana jest jednak g?ównie we fragmentach. W twórczo?ci Ba?ki wideo odgrywa wyj?tkow? rol?. Dzi?ki niemu artysta wprowadzi? do swojej rze?by zarówno nowe formy artystyczne, jak i obrazy i tematy, które stanowi?y nieoczekiwane przed?u?enie jego dotychczasowej twórczo?ci, i które pozwoli?y mu w fascynuj?cy sposób wykroczy? poza ni? i spojrze? na ni? z nowego punktu widzenia.
LUTY
Ptaki i ptaszyska
Ptaki i ptaszyska to film niezwyk?y, b?d?cy metaforycznie uj?t? powiastk? filozoficzn?
o wspó?czesnym ?wiecie, wype?nionym alegorycznymi postaciami, których ?róde? nale?y szuka? w bajkach Lafontenowskich. To swego rodzaju traktat filozoficzny, w którym Pasolini próbuje szuka? punktów stycznych mi?dzy chrze?cija?stwem a marksizmem i próbuje zobrazowa? wspó?istnienie obu ideologii, jednej uciele?nionej przez ?w. Franciszka z Asy?u, drugiej reprezentowanej przez Kruka.
Król Edyp
W tragedii Sofoklesa odkry? Pasolini mit ogólnoludzki, który wyra?a wieczn?, zawsze aktualn? prawd?
o cz?owieku. Jak wiadomo kompleks Edypa jest jednym z kluczowych poj?? psychoanalizy i to do niej równie? odwo?uje si? re?yser. Film sk?ada si? z 3 cz??ci: prologu, tocz?cego si? w latach 20. naszego wieku, dramatu w?a?ciwego ze staro?ytno?ci i fina?u w scenerii wspó?czesnych ulic Bolonii i Mediolanu.
Stroszek
Historia berli?skiego clocharda, nie potrafi?cego poradzi? sobie w otaczaj?cym go ?wiecie. Stroszek stwarza sobie swój w?asny ?wiat. Nie pozwala mu to jednak w pe?ni odseparowa? si? od brutalnej rzeczywisto?ci. W jego egzystencjalnych zmaganiach towarzysz? mu dwie bratnie dusze - prostytutka Eva
i samotny s?siad. Razem podejmuj? heroiczn? acz z góry skazan? na niepowodzenie prób? dotarcia do wymarzonej krainy szcz??cia - Ameryki.
STYCZE?
Id? i patrz
Film Elema Klimova niejednokrotnie nazywany by? jednym z najbardziej przera?aj?cych i jednocze?nie najlepszych obrazów wojny i jej okrucie?stwa. Akcja rozgrywa si? podczas II wojny ?wiatowej na ziemiach bia?oruskich, gdzie m?ody Bia?orusin Flora zostawia swoj? rodzin? i z poczuciem patriotycznego obowi?zku staje si? jednym z le?nych partyzantów walcz?cych z nazistami. Ch?opak do?wiadcza brutalno?ci wojny, staj?c si? tak?e ?wiadkiem masakry, jakiej hitlerowscy ?o?nierze dokuj? na kilkuset bia?oruskich wsiach. Mimo licznych cenzorskich kontrowersji wokó? scenariusza filmu i oczekiwania na jego realizacj? a? siedem lat, film zosta? pó?niej doceniony m.in. na festiwalu w Moskwie, gdzie uhonorowano go Grand Prix i nagrod? FIPRESCI.
Harmonie Werkmeistera
Pewnego dnia w ma?ym w?gierskim miasteczku pojawia si? w?drowny cyrk, którego g?ówn? atrakcj? maj? by? wyst?py Ksi?cia. Do miasteczka ?ci?gaj? tak?e spragnieni atrakcji mieszka?cy innych miast. Mimo przera?liwego zimna, ludzie gromadz? si?, by obejrze? tajemnicz? posta?, jednak po d?ugim oczekiwaniu zamiast zapowiadanego Ksi?cia pojawia si? posta? wypchanego wieloryba. Kumuluj?ce si? dziwne zbiegi okoliczno?ci i nieszcz??cia prowadz? do wybuchu destrukcyjnych emocji tkwi?cych w mieszka?cach.
Kino Béli Tarra emanuje mistycyzmem, wype?nione jest alegoriami i metaforami, które podkre?lone s? d?ugimi uj?ciami kamery i perfekcyjnie dobran? muzyk?.
W roku trzynastu pe?ni
Film jest zapisem ostatnich dni ?ycia Elwiry Weisshaupt. Wiele lat wcze?niej, wówczas jeszcze jako Erwin, Elwira zdecydowa?a si? na zmian? p?ci. Erwin pewnego dnia wyzna? Antonowi, swojemu koledze z pracy, ?e jest w nim zakochany, na co ten odpar?: „Szkoda, ?e nie jeste? kobiet?”. Aby da? szans? zwi?zkowi, Erwin zdecydowa? si? na zmian? p?ci, w nadziei, ?e tym razem Anton go nie odrzuci.
Bilety:
10 z? (ulgowe) i 12 z? (normalne). Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub w. 135. poprzednia strona.
|