09/10/2010 : DKF GENDER LUPA OBSCURA: filmy Anny Baumgart Program DKF-u Gender Lupa Obscura, dzia?aj?cego przy Studiach Genderowych w Instytucie Bada? Literackich PAN, dobierany jest z uwzgl?dnieniem teoretycznego kontekstu kategorii gender i queer. Lupa Obscura jest platform? wymiany wiedzy, dyskusji mi?dzy specjalistami z dziedziny mediów, sztuk audiowizualnych a badaczami zajmuj?cymi si? gender studies, queer theory oraz badaniami nad to?samo?ci? seksualn?.
Od pa?dziernika w KINO.LAB-ie prezentowany b?dzie cykl „Mistrzynie kina lesbijskiego”, w ramach którego pokazane zostan? filmy Barbary Hammer, Su Friedrich i Chantal Akerman, a ca?o?? cyklu zainauguruje pokaz filmów Anny Baumgart, w tym najnowszego projektu „?wie?e wi?nie”, analizuj?ce problem seksualnej przemocy w obozach koncentracyjnych i obozach zag?ady.
Filmy Anny Baumgart
Pokaz obejmuje prace artystki, które - powstaj?c na przestrzeni ostatniej dekady - nie by?y prezentowane w formie kinowej projekcji. W?ród pokazywanych filmów znajd? si?:
?wie?e wi?nie(2010) - najnowszy film artystki, który powsta? w oparciu o badania Joanny Ostrowskiej, analizuj?ce problem seksualnej przemocy w obozach koncentracyjnych.
Filmy o mi?o?ci, czyli cykl prac powsta?ych pod koniec lat 90., które pokazywane by?y w CSW Zamek Ujazdowski w 1999 roku:
„Prezerwatywa, pieni?dze, money, lady – no problem”(1999), pokazuj?cy relacje przyja?ni mi?dzy kobietami, przefiltrowane przez kulturow? determinant? zdobywania m??czyzny maj?cego zapewni? kobiecie „ekonomiczny skok”;
„Matka” - film, który jest prezentacj? kobiecych relacji mi?dzypokoleniowych, nacechowanych niech?ci?, a jednocze?nie stanowi?cy refleksj? nad medium filmowym;
_„Ma?a kolekcja dora?nych epitafiów”, „Kto mówi?”, „I kiedy poca?owa?a ?ab?”_ (1997-1998)- które koncentruj? si? na opresyjnych mechanizmach kszta?tuj?cych p?e? kulturow?;
„Do utworu o Matce i Ojczy?nie” (2008) - prezentowany w ramach krakowskiej wystawy „Moja matka nie jest boska”(2008), ukazuj?cy wspólny taniec artystki i tancerki odzwierciedlaj?cy dynamik? komunikacji mi?dzy matk? a córk?.
Zestawienie filmów z lat 90. z najnowszymi realizacjami pozwoli rozwin?? dyskusj? nad przemianami w obr?bie j?zyka filmowego wypowiadaj?cej si? z perspektywy feministycznej artystki, której twórczo?? filmowa wyrasta ze sztuki krytyczn? ubieg?ej dekady.
W dyskusji po pokazie wezm? udzia?:
Ryszard W. Kluszczy?ski – profesor, medioznawca, kurator i krytyk sztuki, kierownik Zak?adu Mediów Elektronicznych w Katedrze Mediów Kultury Audiowizualnej na Uniwersytecie w ?odzi, wyk?ada równie? na ASP w ?odzi i ASP w Poznaniu.
Teoretyk sztuki wideo, opisywa? zjawisko wykorzystywania mediów elektronicznych w polskiej sztuce lat 90. w tym w filmach Anny Baumgart.
Agata Jakubowska – historyczka i krytyczka sztuki, feministka. Wyk?ada na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Jagiello?skim. Autorka ksi??ki „Na marginesach lustra cia?o kobiece w pracach polskich artystek”, w której analizuje relacje wspó?czesnych polskich artystek do w?asnego cia?a.
Ewa Opa?ka – krytyczka sztuki, kuratorka, doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiello?skim. Prowadzi wyk?ady i warsztaty w Galerii Filmu w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz w CSW Znaki Czasu w Toruniu. W centrum swoich zainteresowa? umieszcza reprezentacje kobiet w kulturze audiowizualnej, feminizm korporalny, psychoanaliz? postlacanowsk?.
Pocz?tek seansu o godz. 18.00.
Wst?p wolny. poprzednia strona.
|