25/02/2010 - 28/02/2010 : STARE KINO CHI?SKIE: chi?skie filmy z lat 30. i 40. O ci?g?o?ci rozwoju kinematografii chi?skiej mo?na mówi? dopiero od pocz?tku lat 20. XX w. Po pocz?tkowym okresie do?? chaotycznego rozwoju od ko?ca lat 20. wolno?? wypowiedzi scenarzystów zacz??a by? ograniczana przez cenzur? prewencyjn?. Dlatego wa?nym rysem filmów z lat 30. i 40. s? ?lady negocjacji z w?adz? na temat tego, co wolno pokaza? i w jaki sposób pokaza? to, czego pokaza? nie wolno. Przy tym filmy musia?y sprosta? oczekiwaniom chi?skich widzów, w?ród których byli biznesmeni, absolwenci ameryka?skich uczelni, urz?dnicy, studenci, ale tak?e prostytutki, drobni handlarze i ludno?? ?ci?gaj?ca do miast w poszukiwaniu pracy.
St?d kinematografia chi?ska sprzed 1949 roku – nawet przy niedoci?gni?ciach technicznych – zadziwia ró?norodno?ci?. Przesi?kni?ta jest fascynacj? ?wiatem nie-chi?skim (zw?aszcza USA, Europ? Zachodni? i ZSRR), poznawanym g?ównie dzi?ki filmom zagranicznym. Równocze?nie stara si? mówi? o aktualnych problemach Chin: o nierówno?ciach spo?ecznych, o upadku tradycyjnych warto?ci pod naporem nowoczesno?ci, o wojnie chi?sko-japo?skiej.
Projekcja ka?dego filmu b?dzie poprzedzona krótkim wprowadzeniem w jego kontekst historyczny i kulturowy, a 27 lutego, po projekcji filmu "Sceny z ?ycia miejskiego", odb?dzie si? dyskusja panelowa po?wi?cona obrazowi chi?skiej nowoczesno?ci w filmie "Sceny z ?ycia miejskiego". Dyskusja z udzia?em dr Ma?gorzaty Religi, kierownika Zak?adu Sinologii UW, oraz dziennikarza Konrada Godlewskiego. Prowadz?cy: Pawe? Byzow.
PROGRAM FILMOWY:
Bogini/ Shennü, re?. Wu Yonggang, Chiny 1934, 75’
Jeden z najs?ynniejszych klasycznych filmów chi?skich: historia szanghajskiej dziewczyny, która zarabia na edukacj? syna jako prostytutka. W roli g?ównej jedna z najbardziej charyzmatycznych aktorek chi?skich, przedwcze?nie zmar?a Ruan Lingyu.
Chi?ska symfonia/ Lianhua jiaoxiangqu, re?. Fei Mu, Sun Yu, Cai Chusheng i inni, Chiny 1937, 102’
Ten o?miocz??ciowy film nowelowy jest przekrojowym obrazem ró?norodno?ci stylistycznej filmów „Z?otego Wieku Kina Chi?skiego” (1932-37). Gniewny ton nowel wyra?a przeczucie nadchodz?cej wojny chi?sko-japo?skiej.
Uliczne anio?y/ Malu tianshi, Yuan Muzhi, Chiny 1937, 90’
Tragikomiczna historia mi?o?ci weso?ego tr?bacza i ?piewaczki z s?siedztwa s?u?y tu za pretekst do refleksji nad miejscem cz?owieka w nowoczesnej metropolii. Jednocze?nie poprzez szereg aluzji nawo?uje do walki w obronie Mand?urii.
Sceny z ?ycia miejskiego/ Dushi fengguang, re?. Yuan Muzhi, Chiny 1935, 93 + panel dyskusyjny
Film z przymru?eniem oka opowiada o nieszcz??liwej mi?o?ci „chudego literata” do przedsi?biorczej „panienki z dobrego domu”. Popisowa komedia muzyczna inteligentnie si?gaj?ca do ?rodków wyrazu tradycyjnego teatru chi?skiego. Dodatkow? atrakcj? jest rola wrednej pokojówki – w wykonaniu przysz?ej ?ony Przewodnicz?cego Mao, znanej jako Jiang Qing.
Droga/ Dalu, re?. Sun Yu, Chiny 1934, 103’
Romantyczny, pe?en patriotycznego animuszu film o grupie m?odych przyjació?, pracuj?cych przy budowie strategicznej drogi. „Droga” obfituje w nawi?zania do „Na Zachodzie bez zmian” Milestone’a. W rolach g?ównych plejada gwiazd chi?skiego kina przedwojennego.
Mi?o?? w oddali/ Yaoyuande ai, re?. Chen Liting, Chiny 1948, 125’
Film opowiada o chi?skiej modernizacji przez pryzmat historii emancypacji prostej wiejskiej dziewczyny. Akcja tego filmu, w którym mo?na dopatrywa? si? inspiracji zaczerpni?tych z „Pigmaliona” Shawa, obejmuje bez ma?a 20 lat chi?skiej historii. Dzi?ki temu „Mi?o?? w oddali” stanowi uzupe?nienie i podsumowanie pozosta?ych filmów przegl?du.
Wiosna w miasteczku/ Xiaocheng zhi chun, re?. Fei Mu, Chiny 1948, 93’
Do gospodarza ocala?ego z po?ogi wojennej, prowincjonalnego maj?tku przyje?d?a od lat nie widziany przyjaciel, który okazuje si? dawnym ukochanym jego ?ony... Fei Mu dyskretnie si?ga do estetyki malarstwa i teatru chi?skiego, tworz?c opowie?? o mi?o?ci i lojalno?ci, b?d?c? zarazem metaforycznym obrazem sytuacji kraju na prze?omie epok.
Od ponownego „odkrycia” na pocz?tku lat 80., „Wiosna w miasteczku” uwa?ana jest przez krytyk? chi?sk? za jeden z najlepszych chi?skich filmów.
Bilety: 10 z? (ulgowe) i 12 z? (normalne).
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135. poprzednia strona.
|