22/01/2010 - 23/01/2010 : Retrospektywa Williama E. Jonesa WILLIAM E. JONES
Jest autorem dwóch pe?nometra?owych filmów eksperymentalnych: "Massillon" (1991) oraz "Finished" (1997), dokumentu o The Smiths "Is It Really So Strange?" (2004) oraz licznych krótkometra?owych wideo. Jego prace pokazywano na 53. Biennale w Wenecji, w londy?skim Tate Modern, paryskim Cinématheque Franēaise oraz Luwrze, amsterdamskim Stedelijk, rotterdamskim Witte de With Center for Contemporary Art, nowojorskim Whitney Museum of American Art oraz Museum of Modern Art.
„The Fall of Communism as Seen in Gay Pornography” (Upadek komunizmu oczami gejowskiej pornografii, 1998) na?wietla problem strategii ameryka?skich wytwórni filmów pornograficznych, które we wczesnych latach 90. eksploatowa?y m??czyzn, cz?sto bezrobotnych, z Europy ?rodkowo-Wschodniej.
Z kolei ceniona praca wideo „Film Montages (for Peter Roehr)” zap?tla kadry, ??cz?c fragmenty gejowskiej pornografii z kompozycj? muzyczn?, równocze?nie surow? i deliryczn? „v.o.” („version originale”, 2006) staj?c si? kompilacj?, mi?dzy innymi fragmentów klasycznych produkcji z gejowskimi filmami pornograficznymi. Autor sk?ada ho?d zarówno minionej erze gejowskiego ?ycia, wielkiemu arty?cie lat 60., ale te? zjawisku kinomanii.
W „More British Sounds” obrazy z „The British Are Coming” (1986) zderzone zostaj? z dialogami z „See You at Mao” (1969), znanym równie? jako „British Sounds”, wyprodukowanym przez kolektyw Dziga Vertov Group pod kierownictwem Jeana-Luca Godarda. ?cie?ka d?wi?kowa sk?ada si? czterokrotnie wykorzystanego i zap?tlonego przemówienia z filmu „British Sounds”. Pe?ne jadu s?owa reakcjonistów musia?y wydawa? si? przera?aj?ce i absurdalne w pó?nych latach 60., niemniej zosta?y zaadaptowane przez ameryka?sk? polityk? pocz?tku XXI wieku. „Is It Really So Strange?” (2004) to film dokumentalny o grupie The Smiths i Morrissey’u, ukazuj?cy zwi?zki mi?dzy wychowan? w Manchesterze irlandzk? klas? pracuj?c? a synami i córkami latynoskich imigrantów w Los Angeles. Te pozornie ró?ne grupy to zagorzali wielbiciele zespo?u.
Natomiast „Mansfield 1962” (2006) oraz „Tearoom” (1962/2007) stanowi? przemontowan? oryginaln? dokumentacj? ?ledztwa prowadzonego przez policj? stanu Ohio w latach 60. Polega?o ono na zarejestrowaniu kontaktów seksualnych m??czyzn w publicznej toalecie. Materia? zosta? wykorzystany do aresztowana i skazania oko?o 60 osób na podstawie ówczesnego prawa o sodomii. „Tearoom” zosta? wybrany jako jedna z g?ównych prac wystawianych na weneckim Biennale w 2008.
Oficjalna strona artysty: www.williamejones.com
Bilety: 10 z? (ulgowe) i 12 z? (normalne).
Rezerwacje biletów prowadzi kasa CSW, kontakt: info@csw.art.pl lub (022) 628 12 71 w. 135. poprzednia strona.
|