25/06/2009 - 28/06/2009 : ALL & NOW: video art i filmy eksperymantalne z Kaukazu Pokazy video artu i filmów eksperymantalnych artystów z krajów kaukaskich w KINO.LABie b?d? towarzyszy? szerokiej prezentacji wspó?czesnej kaukaskiej sztuki audiowizualnej w Centrum Sztuki Wspó?czesnej Zamek Ujazdowski (28 czerwca – wrzesie?) w ramach festiwalu Transkaukazja 2009.
Transkaukazja - Mi?dzynarodowy Festiwal Kultur Kaukazu - jest jedynym w Europie i na ?wiecie multidyscyplinarnym przedsi?wzi?ciem artystycznym, inspirowanym wspó?czesn? kultur? pa?stw Kaukazu: Gruzji, Azerbejd?anu oraz Armenii, a tak?e narodów Pó?nocnego Kaukazu (w szczególno?ci Czeczenii i Inguszetii).
Przegl?d video artu i eksperymentów w KINO.LABie uj?ty b?dzie w dwa bloki filmowe: Moving Reality (25 czerwca) oraz Towards Reality (28 czerwca). W filmach arty?ci poruszaj? tematy ?ci?le zwi?zane ze sztuk? i procesem tworzenia oraz postrzegania rzeczywisto?ci, ale tak?e wypowiadaj? si? na tematy zwi?zane z kultur?, spo?ecze?stwem, nie omijaj? tamtu wp?ywu historii czy polityki.
PROGRAM I: MOVING REALITY
video art i filmy eksperymentalne z Gruzji, czas ??czny: 71'
25 czerwca, czwartek, godz. 20.30
a very long poem about a very big secret, Sofia Cherkezishvili, 1’45’’
Sekrety ukryte w szufladach starego rega?u.
Drawing Factory, Leo Cox & Koka Ramishvili, 3’57’’
Stwarzanie i przetwarzanie rzeczywisto?ci za pomoc? narz?dzi artystycznych i wyobra?ni artysty. Proces niezale?ny od elektryczno?ci i czasoprzestrzeni.
bez tytu?u (Fs), ANaMALIA Presents, ok. 2'23''
Prezentacja i obja?nienie zawarto?ci oraz funkcjonalno?ci tajemniczego FID - Foreigner Identification Device.
Good Morning, Koka Ramishvili, 5’50’’
Zbita ?arówka, ponury i deszczowy poranek, zepsuty telewizor, md?e ?wiat?o lamp...
Co jeszcze mo?e si? zdarzy?, ?eby nie mie? powodów do powiedzenia „dzie? dobry”?
bez tytu?u, Niko Tsetskhladze, 2’34’’
Ile da si? powiedzie? o zakochanych maluj?cych serce na zaparowanej szybie?
Hate & Love, Koka Ramishvili, 1’12’’
„Love” i „hate” jako s?owa-zakl?cia? Na pewno zale?ne od czasu.
Hero, Kote Jincharadze, 3’04’’
W?drówka do?? nietypowego bohatera filmowego po do?? typowej przestrzeni biurowej.
bez tytu?u, Niko Lomashvili, 2’45’’
Skupienie, cisza, gesty modlitewne? Czy do modlitwy potrzeba g?o?no wypowiedzianych s?ów?
bez tytu?u, Niko Tsetskhladze, 2’10’’
By? mo?e w tym samym momencie, w podobnych lub ca?kiem odmiennych okoliczno?ciach, kilka metrów czy kilometrów dalej, kto? spogl?da w twoj? stron?.
Niczego, Anna Rjaboszonko, 3’
W?drówka postaci stworzonej dzi?ki artystycznej mocy kreacji artysty i towarzysz?ca temu obserwacja zwyk?ych, prostych czynno?ci wykonywanych przez napotkanych przez ni? ludzi.
Playing War, K. Sulaberidze, 2’40’’
Symboliczne przedstawienie konfliktu zbrojnego w formie prostej, ascetycznej animacji.
Protect me, Sofia Cherkezishvili, 2004, 1’30’’
Cicha opowie?? o dramatach kobiet, które nie p?acz?.
bez tytu?u, Tea Telia, 4’10’’
Zmagania ze ?wiatem ?yj?cym za niepokoj?co czerwon? ?cian? i próba odgadni?cia jego tajemnicy.
Render, Galaktion Kintsurashvili, 2004, 0’50’’
Rytmiczno?? – ruchów cia?a, bicia serca, zmian obrazu.
Seduction, David Chikhladze, 2004, 7’20’’
Refleksja na temat kobiety i kobieco?ci oraz symboli zwi?zanych z natur? kobiety w takt opery „Zmierzch bogów” Ryszarda Wagnera.
bez tytu?u, Temo Javakhishvili, 3’55’’
Kilkuminutowa historia jednostki postawionej w sytuacji zagro?enia ?ycia.
bez tytu?u, Temo Javakhishvili, 1’
Film to kolejna refleksja na temat wojny autorstwa Temo Javakhishvilego, który tym razem zastanawia si? nad okrucie?stwem i powtarzalno?ci? wojny.
The Story Of Furistiana (Mechanical Story), Tea Telia, 3’50’’
Opowie?? o spo?eczno?ci ?yj?cej w swoistym bezczasie i nierozró?niaj?cej kolorów. G?ównym zaj?ciem cz?onków spo?eczno?ci jest wywarzanie obuwia.
Time Disappears in Time, Iliko Zautashvili, 2002, 4’10’’
Kontrastowe zestawienie wody symbolizuj?cej up?yw czasu, czasu odliczanego przez zegary oraz nieruchomej sylwetki m??czyzny obserwuj?cego port.
Turbaza, Manana Dvali, Bruce Allan, 2003, 8’
Alegoryczne zestawienie obrazów wojny, ?ycia po wojnie i wyobra?enia S?du Ostatecznego.
bez tytu?u, Ushangi Khumarashvili, 1’10’’
Kolejny film nawi?zuj?cy do wojny w metaforyczny sposób.
Wall, Temo Javakhishvili, 1’
?ciana jako t?o dla akcji performera.
Way, Temo Javakhishvili, 0’50’’
Metaforyczna próba wyruszenia w podró? opon? samochodow?.
PROGRAM II: TOWARDS REALITY
video art i filmy eksperymantalne z Azerbejd?anu, Armenii, Gruzji, czas ??czny: ok. 60'
28 czerwca, niedziela, godz. 17.30, pokaz towarzysz?cy wernisa?owi wystawy w CSW
I Could Have Been..., Sona Abgarian, Armenia, 2003, 2'42''
Kilkuminutowa animacja po?wi?cona rolom spo?ecznym i stereotypów z nimi zwi?zanych.
Once Upon A Time, Diana Hakobayan, Armenia, 2004, 7'30''
Ruch i obraz – podstawa ka?dego filmu w zestawieniu z niepokoj?c? muzyk? i niepokoj?cym wyrazem twarzy m?odej kobiety. Eksperymentalne zestawienie ró?nych czasoprzestrzeni.
Stalker, Tigran Khachatryan, Armenia, 12'33''
Film podejmuje dialog z dzie?em Adnrieja Tarkowskiego z 1979 roku – poprzez tytu? i nawi?zanie do motywu przej?cia, podró?y przez inne ?wiaty. O sile, s?abo?ci, o ch?ci poznania i do?wiadczania.
BOLT+, Tsomak, 2005, Armenia, 1'56''
Ca?o?ciowe i szczegó?owe spojrzenie na typowe rz?dy identycznych spoje? po??czonych typowymi metalowymi ?rubami.
Kvartal 16, Vahram Aghasyan, Armenia 2003, 4'11''
Dialogiczna podró? po osiedlu na przedmie?ciach Erevania zbudowanego wed?ug koncepcji urbanistycznych Le Corbusiera. Spojrzenie na idee funkcjonuj?ce w rzeczywisto?ci.
Ship Bolshevik N. Narimanov, Sabina Shikhlinskaya, Azerbejd?an, 2007, 7’
Rejs nie tyle statkiem, co po statku - Bolshevik N. Narimanov ukazany w rytmach radzieckich szlagierów (autorstwa Leonida Utyosova i Lyubovy Orlovej) pod sztandarem nie?miertelnego symbolu radzieckiej pot?gi - czerwonej gwiazdy. Wraz ze zmieniaj?c? si? muzyk? statek ods?ania swoje tajemnicze, monstrualne oblicze, oswajane stopniowo przez cz?owieka.
bez tytu?u, Gamid Ibadullayev, 2006, 11’11’’
Obrazy i muzyka. Ruch jako motyw przewodni i czynnik wp?ywaj?cy na defragmentaryzacj? ?wiata, ale tak?e jego stwarzanie. Rzeczywisto?? jako ?wiat zmienny i niepewny, poddany obserwacji artysty.
Pomi?dzy, Gamid Ibadullayev, 2008, 18’40’’ (film w j?zyku polskim)
Portret zawieszonego w bezczasie mikrokosmosu ludzi i przedmiotów opatrzony filozoficznym komentarzem artysty. Rozwa?anie na temat interakcji po-mi?dzy lud?mi, przedmiotami, zdarzeniami – odliczanymi kolejnymi mrugni?ciami oka, gestami, s?owami, ruchami, które wype?niaj? bezczas paradoksalnie nadaj?c mu swoiste tempo.
Wi?cej o festiwalu Transkaukazja: www.transkaukazja.pl
Filmy z napisami w j?zyku angielskim.
Wst?p wolny. poprzednia strona.
|