12/12/2008 - 25/01/2009 : Program retrospektywy filmów Ulrike Ottinger - grudzie? 2008 i stycze? 2009 Retrospektywa filmowa: 12-14 grudnia 2008 oraz 11-25 stycznia 2009.
Grudzie? 2008:
* 12.12., godz. 20.00: Prater, re?. Ulrike Ottinger, Austria/Niemcy 2007, 104’. Po seansie spotkanie z artystk? poprowadzi Iwona Kurz
* 13.12., godz. 20.00: Freak Orlando, re?. Ulrike Ottinger, Austria/Niemcy 1981, 126’. Po seansie spotkanie z artystk? poprowadzi Agata Pyzik
* 14.12., godz. 20.00: Mongolska Joanna d’Arc, re?. Ulrike Ottinger, Austria/Niemcy 1997, 165’
W grudniu na projekcje w ramach retrospektywy wst?p wolny.
Stycze? 2009:
* 11.01., godz. 18.00: Prater, re?. Ulrike Ottinger, Austria/Niemcy 2007, 104’
* 11.01., godz. 20.00: Laokoon i synowie. Dzieje przemian Esmeraldy del Rio, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1972, 73’ + Ester, re?. Urlike Ottinger, Niemcy 2002, 32’
* 16.01., godz. 18.00: Madame X – absolutna w?adczyni, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1977, 141’
* 16.01., godz. 20.30: Portret pijaczki, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1979, 107’
* 17.01., godz. 16.00: Chiny. Sztuka - codzienno??, re?. Urlike Ottinger, Niemcy 1985, 270’
* 17.01., godz. 21.00: Mongolska Joanna d’Arc, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1986, 165’
* 18.01., godz. 19.00: Exil Shanghai, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy/Izrael 1991, 275’
* 23.01., godz. 18.00: Wyk?ad Agaty Pyzik o twórczo?ci Ulrike Ottiner
* 23.01., godz. 20.00: Uwiedzenie niebieskich marynarzy, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1975, 50’ + Berli?ska gor?czka. Wolf Vostell, Dokumentacja happeningowa dla Ady 1, re?. Urlike Ottinger, Niemcy 1973, 12’ + Pycha Superbia, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1986, 15’ + Usinimage, re?. Urlike Ottinger, Niemcy 1987, 10’
* 24.01., godz. 18.00: Freak Orlando, Niemcy 1981, 126’
* 24.01., godz. 20.30: Dorian Gray w zwierciadle prasy brukowej, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 1983/84, 150’
* 25.01., godz. 18.00: Dwana?cie krzese?, re?. Ulrike Ottinger, Niemcy 2004, 198’
***
Wystawa (Galeria Piwnice CSW): 11 grudnia 2008 – 15 lutego 2009. Otwarcie wystawy: 11 grudnia 2008, godz. 18.00.
Ulrike Ottinger to jedna z najoryginalniejszych niemieckich niezale?nych re?yserek ?wiatowej rangi. Wystawa jej prac w Centrum Sztuki Wspó?czesnej sk?ada si? z oko?o 100 eksponatów ?ci?le zwi?zanych z twórczo?ci? filmow? artystki: fotografii, kola?y, kostiumów, elementów scenografii, scenariuszy filmowych, projekcji filmowych. Wszystkim eksponatom towarzysz? teksty wyja?niaj?ce ich pochodzenie i odnosz?ce si? do filmów, które pokazywane b?d? w retrospektywnym przegl?dzie w KINO.LABie w trakcie trwania wystawy.
Ulrike Ottinger urodzi?a si? w 1942 r. w Konstancji nad Jeziorem Bode?skim. W 1961 r. przenios?a si? do Pary?a, gdzie pracowa?a jako niezale?na artystka i ucz?szcza?a na Sorbon? na wyk?ady z historii sztuki, religioznawstwa i etnologii. Od 1973 r. zamieszka?a w Berlinie, gdzie zrealizowa?a swoje pierwsze filmy.
S?aw? zdoby?a filmem „Madame X – Absolutystyczna w?adczyni”, który otworzy? surrealistyczny etap w jej twórczo?ci, w którym ?wiaty mitologiczny i realistyczny przenikaj? si? w prowokacyjny sposób, a prze?amywanie barier kulturowych i konwencji staje si? jednym z wa?niejszych tematów, st?d filmy te bywaj? interpretowane jako feministyczne.
We wczesnych filmach takich jak „Image of Dorian Gray in the Yellow Press” Ottinger pos?uguje si? zaczerpni?tym z subkultury punkowskiej zami?owaniem do kiczu i przesady, zatrudniaj?c – cz?sto w rolach m?skich – ikony niemieckiego pop-undergroundu, takie jak Tabea Bluenschein, Magdalena Montezuma, Veruschka von Lehndorff czy Nina Hagen, czy aktorów znanych z filmów Fassbindera, ale i aktorki o ?wiatowej s?awie, cho?by Delphine Seyring.
Twórczo?? pó?niejsza, od filmu „Joanna D’Arc of Mongolia” (1989) wykazuje g??bokie zainteresowanie kulturami wschodu i stawia pytanie o mo?liwo?? przek?adu staro?ytnych tradycji na j?zyk wspó?czesnej kultury. Pojawiaja si? ekspresjonistyczne traktowanie kostiumu, kompozycji i wyszukiwanie niezwyk?ych lokalizacji.
Najnowszy film dokumentalny „Prater” (2007) przez pryzmat najs?ynniejszego weso?ego miasteczka wraca do kwestii marginalizowania osób innych, nieprzystosowanych, ale i traktuje o konieczno?ci ?miechu i najprostszej rozrywki jako podstawowych potrzeb cz?owieka. Film zawiera te? elementy fabularyzowane.
Wszystkie swoje produkcje Ottinger realizowa?a jako re?yserka, autorka zdj??, scenariusza i producentka.
W jej dorobku znalaz?y si? prace o charakterze surrealistycznego teatru, cechuj?ce si? wymy?ln? stylizacj?, a tak?e portrety zjawisk etnologicznych. Obejmuj? one zatem szerokie spektrum tematów od fikcji po dokument. Ulrike Ottinger jest laureatk? wielu nagród filmowych. Tworzy tak?e dla opery i teatru. Retrospektywy jej filmów odby?y si? m.in. w Pary?u, Nowym Jorku, a tak?e w 1997 roku w Warszawie.
Od pocz?tku swej artystycznej kariery Ulrike Ottinger zajmowa?a si? równie? fotografi?. Artystka prezentowa?a swe prace fotograficzne na wielkich wystawach jak Biennale di Venezia (1980), Documenta X (1997) i XI (2002) oraz III Berlin Biennale (2004). Wystawia?a równie? indywidualnie, m.in. w Chicago, Rotterdamie, Madrycie, Berlinie i Nowym Jorku. Wielkoformatowe zdj?cia, które cz?sto powstawa?y równolegle do pracy na planie, posiadaj? swój w?asny niepowtarzalny charakter. W efekcie podró?y po Chinach i Mongolii, wiele miejsca w pracach Ottinger zajmuj? obrazy z tego regionu. W centrum jej zainteresowania znajduj? si? na ogó? rzeczy absurdalne, niedorzeczne, groteskowe. Intensywne kolory i niezwyk?e inscenizacje kontrastuj? z surow? konstrukcj? obrazu. Scenopisy, dzienniki prac, kola?e notatek ilustruj? proces tworzenia filmu.
Wystawa przek?ada feeri? obrazów filmowych na muzealn? inscenizacj?. Powsta?a przy ?cis?ej wspó?pracy artystki i zosta?a dostosowana do przestrzeni Piwnic CSW Zamek Ujazdowski. Wystawa po raz pierwszy zaprezentowana zosta?a jesieni? 2007 roku w Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen.
Bilety: 6-12 z? (wystawy), 10-12 z? (filmy).
Projekt przygotowany we wspó?pracy z Goethe-Institut Warschau, dzi?ki wsparciu Fundacji Wspó?pracy Polsko-Niemieckiej, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych i ifa. poprzednia strona.
|