30/06/2008 : 8 BIT 8 BIT
re?. Marcin Ramocki, Justine Strawhand
USA 2006, 77’
Film dokumentalny, który - b?d?c jednocze?nie prezentacj? sztuki i krytycznym spojrzeniem na kultur? - ukazuje wp?yw gier wideo na wspó?czesn? kultur?. Dokument ??czy w sobie z pozoru tak sprzeczne ze sob? zjawiska jak subkultura demosceny z lat 80., chiptune music (muzyka generowana przez uk?ady d?wi?kowe) oraz twórczo?? wspó?czesnych artystów zajmuj?cych si? machinim? (animacja wykorzystuj?ca obraz wytwarzany przez gry komputerowe) i zmodyfikowanymi grami komputerowymi.
Film, wyprodukowany w Nowym Jorku, Los Angeles, Pary?u i Tokio, przynosi globaln? perspektyw? nowych d??e? artystycznych pokolenia „do it yourself”, które wychowa?o na komputerach Atari i Commodore 64.
Dzi?ki wypowiedziom krytyka zajmuj?cego si? tematyk? mediów - Eda Haltera oraz kuratorki i pisarki Christiane Paul wszystkie te najnowsze strategie zostaj? umiejscowione w kontek?cie historycznym modernistycznego i postmodernistycznego dyskursu, a tak?e rozpatrzone jako mo?liwe przyk?ady przeniesienia w ?wie?y, jeszcze niezbadany obszar.
„8 BIT” podkre?la równie? wspólne korzenie zjawisk takich jak Game-Boy rock, machinima i teoria gier, którymi jest cyfrowa spu?cizna Generacji X.
W?ród artystów pojawiaj?cych si? w „8 BIT” s?: Cory Arcangel, Bit Shifter, Bodenstandig 2000, Bubblyfish, Mary Flanagan, Alex Galloway, Glomag, Paul Johnson, John Klima, Johan Kotlinski, Nullsleep, Joe McKay, Tom Moody, Akiko Sakaizumi, Eddo Stern, TEAMTENDO, Treewave i Carlo Zanni.
www.8bitmovie.com
'8 BIT' odkrywa histori? artystów i gier video. Jako fuzja dokumentu i sztuki prezentuje analiz? wczesnej kultury hakerów, muzyków, artystów i programistów, którzy okre?laj? nowy cel sprz?tu komputerowego, modyfikuj? istniej?ce gry oraz tworz? zupe?nie nowe. Eksponuje on kulturowe rozga??zienia ?cie?ek, jakimi pod??aj? gry video i ich twórcy, sygnalizuj?c narodziny nowej spo?ecznej i artystycznej rzeczywisto?ci.
Film krótko przedstawia histori? gier video, rozwój techniki, zainteresowania twórców, proces tworzenia muzyki oraz ?ród?o, z którego p?yn? inspiracje dla tych dzia?a?. Re?yserzy przedstawiaj? zagadnienie 8 bitów wielop?aszczyznowo. Filmuj? hal? koncertow? wype?nion? po brzegi zapale?cami uzbrojonymi tylko w Gameboy’e Nintendo. Fascynaci przerabiaj? staro?ytne Atari na videosyntezatory. Ich fascynacj? Pac Manem i Mario Bros mo?na porówna? do fascynacji Warhola postaci? Marilyn Monroe.
Kr?cony w Nowym Jorku, Los Angeles, Pary?u oraz Tokio, '8 Bit' prezentuje globaln? perspektyw? artystycznego podej?cia tych, którzy dorastali graj?c w pierwsze gry video na konsolach Atari i Comodore 64. Kultura '8 Bitowa' zbiera odpadki pozosta?e po erze Atari do inspiracji i jako tani materia? - cz??ciowo nostalgia, cz??ciowo odrzucenie zaawansowanej technologii. Kultura 8 bitów odnajduje swój g?os poprzez badanie i wykorzystywanie starych technologii i staro?ytnych komputerów mniej pot??nych ni? dzisiejsze kalkulatory. To s? oznaki nowego kulturowego fenomenu poch?aniaj?cego ?wiat.
'8 BIT' wkracza w ?wiat ludzi nowej generacji, pierwszego pokolenia ludzi wychowanych na grach. Fascynaci uzale?nieni od gier video, tworz? je, wykorzystuj? wspó?czesn? technologi? dla wskrzeszenia nie?miertelnych d?wi?ków chipów i doskonalenia przestrzeni gier. Arty?ci chc? mie? wp?yw na kszta?t ?wiata gry i nad nim panowa?. Jest to pierwszy film, który w sposób tak dok?adny przedstawi? ?wiat gier video i wskaza? na g??bokie powi?zania ze ?wiatem sztuki.
Ograniczenia techniczne jakie nak?ada na artystów praca ze starym sprz?tem, b?d?cym dla nich jednocze?nie inspiracj?, s? dla nich dodatkowym wyzwaniem. Film zwraca uwag? na subkultur?, która wcze?niej nie by?a doceniana pod wzgl?dem artystycznym, przedstawia wcze?niej nieznany, nowy, synkretyczny a zarazem nieograniczony rodzaj sztuki.
Barbara London, kurator Muzeum Sztuki Wspó?czesnej okre?la '8 BIT' jako dokumentacj? relatywnie wspó?czesnej historii sztuki opartej na grach video, a jednocze?nie sugeruje, ?e b?aze?stwo post generacji gier video kieruje si? w stron? niezbadanych wód historii sztuki XXI wieku. Wymow? tego filmu mo?na interpretowa? jako spostrze?enie i sygna? pojawienia si? zjawiska przenikania sztuki z grami video. Jest on w pewien sposób pytaniem o granic? pomi?dzy tymi dziedzinami. Pytaniem o to czy gra, jako twórczo?? oparta o ?cis?e regu?y tworzenia, ukazuj?ca zamys? twórcy i b?d?ca materialnym ?ladem jego wyobra?ni, a przez to patrzenia na ?wiat, nie jest ju? wytworem artystycznym
Ramocki tworzy obraz kultury '8-bitowej' poprzez przeplatanie ze sob? zawi?ych historii cyfrowych sztuczek szczerych wywiadów z pionierami sztuki i teorii, dzikich koncertów gier video i najbardziej rzucaj?cych si? w oczy i najlepszych cyfrowych dzie? sztuki powstaj?cych obecnie.
Kuratorzy pokazu filmu w Polsce: Ma?gorzata i Marcin Go??biewscy
poprzednia strona.
|