12/04/2008 - 17/04/2008 : Red Road, re?. Andrea Arnold Jackie (Kate Dickie) pracuje jako operator w Centrum Monitoringu Miasta. Co dzie? obserwuje ma?y wycinek ?wiata, chroni?c ludzi, którzy wiod? swoje ?ycie na jej oczach. Kiedy j? poznajemy, jest samotna. Jej ?wiat sk?ada si? z godzin sp?dzonych przed monitorem i pospiesznego, pozbawionego uczu? seksu z ?onatym m??czyzn?. Pewnego dnia Jackie zostaje zaproszona na wesele. Rozmowy z rodzin?, których jeste?my ?wiadkami, jednoznacznie wskazuj? na to, ?e w ?yciu Jackie wydarzy?a si? tragedia. Dziewczyna w niewyja?nionych okoliczno?ciach straci?a m??a i dziecko. To zdarzenie zmieni?o jej codzienno?? w pozbawion? celu, bezsensown? egzystencj?. ?wiat zewn?trzny jawi si? Jackie ju? tylko przez szyb? monitora. Nami?tno?ci, tragedie i zwyk?e codzienne problemy osiedla Red Road ju? jej nie dotycz?, Jackie jest ich biernym obserwatorem. Jednak pewnego dnia rzeczywisto?? zza szyby prowokuje dziewczyn? do dzia?ania, gdy na jej monitorze pojawia si? m??czyzna z przesz?o?ci, cz?owiek, którego mia?a juz nigdy nie spotka?... Teraz Jackie nie ma wyboru, musi stawi? mu czo?a.
Red Road to trzymaj?ca w napi?ciu, mroczna opowie?? o cichym, codziennym cierpieniu, które parali?uje i nie pozwala funkcjonowa? w spo?ecze?stwie oraz o potrzebie oczyszczenia i dokonania rozrachunków z przesz?o?ci?.
Nagrody i nominacje, m.in.:
* 2007 BAFTA Awards – nagroda im. Carla Foremana dla re?yser Andrei Arnold za najbardziej obiecuj?cy debiut (The Carl Foreman Award for special achievement by a British director/producer or writer in their first feature film)
* 2006 BAFTA Scotland Awards – najlepszy film, najlepszy aktor, najlepsza aktorka, najlepsza re?yseria i najlepszy scenariusz
* 2006 BIFA (British Independent Film Awards)
-nagroda dla najlepszego aktora (Best Performance by an Actor in a British Independent Film) Tony Curran
-nagroda dla najlepszej aktorki (Best Performance by an Actress in a British Independent Film) Kate Dickie
-nominacja do nagrody w kategorii najlepszy film niezale?ny (Best British Independent Film)
-nominacja do nagrody w kategorii najlepsza rola drugoplanowa (Best Performance by a Supporting Actor or Actress in a British Independent Film) – Martin Compston
-nominacja do nagrody im. Douglasa Hickoxa
* 2006 Festiwal Filmowy w Cannes – Nagroda Jury
* 2006 Dinard British Film Festival – nagroda Coup de Coeur
* 2007 Göteborg Film Festival – nagroda za mi?dzynarodowy debiut (Ingmar Bergman International Debut Award)
* 2007 London Critics Circle Film Awards – nagroda ALFS ze debiut re?yserski roku (British Newcomer of the Year);
-nominacja do nagrody ALFS dla aktorki, re?yser i filmu roku
* 2006 London Film Festival – nagroda Sutherland Trophy
* 2007 Miami Film Festival – nagroda FIPRESCI
* 2007 Miami Film Festival - Dramatic Features - World Cinema Competition: Red Road (Scotland) by Andrea Arnold
* 2006 Montréal Festival of New Cinema – nagroda dla najlepszej aktorki
* 2007 13. Festiwal Filmowy i Artystyczny Lato Filmów – nagroda g?ówna w konkursie na Film z Najlepszym Scenariuszem
* 2006 Toronto International Film Festival – program Contemporary World Cinema
„To nie jest film, który rozwodzi si? nad skutkami wszechobecno?ci monitoringu w XXI wieku (zw?aszcza na wyspach brytyjskich, gdzie filmowanie obywateli sta?o si? ju? powszechn? obsesj?). Jest to natomiast jeszcze jeden obraz n?dznego i ograniczonego ludzkiego ?ycia w n?dznym i ograniczonym ?wiecie – ?wiecie technologii bez progresu, wiedzy bez m?dro?ci, ochrony bez bezpiecze?stwa.”
Chris Barsanti, Reel.com
„Ani na moment nie rozstajemy si? z Jackie, kamera zawsze jest blisko niej, podczas gdy ca?y ?wiat pojawia si? i znika z pola wiedzenia. Jest to kino w pierwszej osobie. Arnold to bardzo wstrzemi??liwa re?yser. Stopniowo, powoli odkrywa przed nami kolejne elementy fabu?y. (...) To styl opowiadania historii, który jest bardzo odwa?ny i jednocze?nie niezwykle obiecuj?cy.”
Dave Calhoun, Time Out London
Red Road to cz??? szczególnego, sk?adaj?cego si? z trzech filmów projektu o nazwie Advance Party produkcji Sigma Films w Glasgow i Zentropa w Danii. Idea Advance Party polega na tym, ?e ci sami bohaterowie s? przekazani trzem ró?nym re?yserom, którzy maj? stworzy? na ich podstawie film. Wszystkie filmy maj? by? kr?cone tyle samo czasu, w tym samym mie?cie – Glasgow. Sigma i Zentropa zdecydowa?y zaprosi? do projektu debiutuj?cych re?yserów oraz debiutuj?cych producentów. W poszukiwaniach debiutantów od razu pomy?lano o Andrei Arnold, poniewa? Sigma widzia?a jej nagrodzony przez Akademi?, krótkometra?owy film Wasp na jego pierwszym pokazie na Mi?dzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu. Producenci spotkali si? z Andre?, która by?a bardzo zaintrygowana pomys?em.
„Podoba? mi si? pomys?, przede wszystkim pomys? na wspólne przedsi?wzi?cie oraz idea wspó?pracy z Zentrop?” - wspomina Andrea. „Razem z pozosta?ymi filmowcami – Moragem McKinnonem i Mikkelem Noergaardem dostali?my dokument, który opisywa? siedem postaci stworzonych przez Andersa Thomasa Jensena i Lone'a Scherfiga. Poniewa? zwykle pisz? o tych, których znam, pomy?la?am, ?e pierwsz? rzecz?, któr? musz? zrobi?, to pozna? bohaterów bli?ej. Napisa?am wi?cej o ka?dym z nich, dodaj?c wi?cej szczegó?ów z ich ?ycia. Potem napisa?am trzy ró?ne treatmenty, próbuj?c znale?? ró?ne sposoby ??czenia postaci. Zwykle nie mam konkretnego planu, kiedy zaczynam pisa?. Pozwalam prowadzi? si? bohaterom i wp?ywa? na siebie na wzajem. Potem prosi?am ka?dego, kto jest zaanga?owany w projekt, aby wybra? treatment, który mu si? najbardziej podoba. Nast?pnie wybra?am ten najbardziej ponury, z niego powsta? Red Road.”
Zwykle casting odbywa? si?, gdy scenariusze by?y ju? gotowe. Producent Carrie Comerford mówi, ?e idea by?a taka, by mie? pewn? pul? aktorów, z których trzej re?yserzy mogliby wybra? swoje g?ówne postacie. Lone Scherfig zach?ca? jednak filmowców, aby my?leli o obsadzie ju? podczas procesu twórczego, chodzi?o o to, by re?yserzy my?leli szerzej w tych samych granicach, skoro ci sami aktorzy mieli gra? te same osoby w trzech filmach.
Andrea wspomina: „Wszyscy re?yserzy okazywali du?e zrozumienie dla potrzeb innych, jednocze?nie my?l?c o tym, czego potrzebuj? do swojego filmu, ale czuli?my na sobie presj?, ?e musimy zako?czy? casting, wi?c jednak zasady musia?y zosta? z?amane. Poniewa? ka?dy z nas wybra? inn? posta? na g?ównego bohatera, zdecydowali?my, ?e ka?dy b?dzie móg? dokona? wyboru, co do swoich g?ównych postaci. Tak wi?c, ja wybra?am Kate Dicke i Tony'ego Currana, ale pozostali i tak byli bardzo z nich zadowoleni, wi?c wszystko si? uda?o.”
Cz??ci? castingu by?y równie? wspólne warsztaty dla aktorów, aby mogli oni rozwija? swoje postacie. Te improwizacje sta?y si? pó?niej cz??ci? scenariusza Andrei, a dla aktorów okaza?y si? by? bardzo efektywnym sposobem kreowania postaci. „To, co wydawa?o mi si? ciekawe” – wspomina Tony Curran, „to fakt, ?e by?y takie dni, kiedy nagrywali?my scen? i pojawia?y si? w niej pewne niuanse czy pewne elementy dialogu, pochodz?ce z naszych improwizacji podczas przes?ucha? pó?tora roku temu. To wydawa?o si? bardzo prawdziwe. Andrea to bardzo m?dra kobieta. Uwielbiam w ten sposób pracowa?, jestem bardzo otwarty na ka?dy sposób pracy, jaki proponuje re?yser, lubi? pod??a? za ich pomys?ami. Bardzo podoba? mi si? sposób re?yserii Andrei Arnold. To by?o dla mnie zdecydowanie najwi?ksze wyzwanie aktorskie do tej pory.”
WYWIAD Z RE?YSER ANDRE? ARNOLD
Verve Pictures
* Red Road to uniwersalna historia, dlaczego zatem dzieje si? w?a?nie w Glasgow?
Andrea Arnold.: By?y pewne praktyczne zasady ustanowione przez Advance Party i jedn? z nich by?o kr?cenie filmu w Szkocji. Ja wybra?am Glasgow. Zanim zacz??am ten projekt, nie by?am w Glasgow, wi?c sp?dzi?am kilka miesi?cy, je?d??c po okolicy i próbuj?c wyczu? to miejsce. Podczas jednej z takich okazji zobaczy?am mieszkania Red Road, które mia?y na mnie ogromny wp?yw.
* Jak wa?ne by?y te miejsca?
A.A.: Nagrywali?my w prawdziwych miejscach w Glasgow, w najbiedniejszych dzielnicach. Mieszkania Red Road, jedne g?ównych miejsc, w których kr?cili?my, to kompleks ogromnych, trzydziestopi?trowych bloków, jednych z najwy?szych w Europie, ale ju? nied?ugo, bo rozpadaj? si?. Cho? mieszka tam tysi?ce ludzi, jest to okropnie ciche miejsce. Ma ono swoj? szczególn? reputacj?, s?yszeli?my opowie?ci o no?ach rzucanych z okien w ekipy filmowe, zanim zacz?li?my kr?ci?, ale niczego takiego nie do?wiadczyli?my. Ludzie byli bardzo ciekawi, co robili?my, zatrzymywali si? i z nami rozmawiali, ale nie do?wiadczyli?my ?adnej agresji, zupe?nie przeciwnie. Filmowali?my równie? w Saracen Street, która jest bardzo t?oczna, jest to miejscowa ulica handlu. Skupiali?my uwag? przechodniów. Drugim g?ównym miejscem by? pokój monitoringu CCTV, gdzie moja bohaterka pracuje. D?ugie pomieszczenie, w którym jest kilkaset monitorów przeznaczonych dla ró?nych rejonów miasta.
* Jakie s? najwa?niejsze wyzwania dla scenarzysty i re?ysera w jednej osobie?
A.A.: Najwi?kszym wyzwaniem by?y przygotowania do filmu, zanim by? gotowy scenariusz. Ci??ko by?o jednocze?nie ko?czy? scenariusz i robi? wszystkie praktyczne rzeczy potrzebne do filmu. Nigdy nie mam poczucia, ?e zako?czenie filmu jest ju? odpowiednie i ?e sp?dzi?am wystarczaj?co du?o czasu z lud?mi, którzy pracowali nad filmem. Ale generalnie my?l?, ?e lepiej jest by? jednocze?nie scenarzyst? i re?yserem, bo rozumiesz scenariusz bardzo dobrze i mo?esz wprowadza? zmiany podczas tworzenia, wyrzuci? to, co nie pasuje i poprawia? pewne rzeczy. Znasz materia? na wylot i mo?esz kierowa? si? instynktem podczas pracy.
* Jakie by?y najwi?ksze wyzwania podczas kr?cenia tego filmu?
A.A.: My?l?, ?e najwi?kszym wyzwaniem by?o zrobienie tego filmu w wyznaczonym nam czasie. Zasad? Advance Party by?o nakr?cenie projektu w ci?gu sze?ciu tygodni. Sp?dzili?my tydzie?, kr?c?c materia? CCTV, wi?c zosta?o nam ju? tylko pi?? tygodni na nakr?cenie g?ównego filmu. By?o to wyzwanie, bior?c pod uwag?, w jak wielu miejscach kr?cili?my. Poniewa? by?a to szkocka zima, mieli?my dzienne ?wiat?o do oko?o 15.30. By?o bardzo ma?o czasu na próbowanie ró?nych rodzajów scen. By?am pod presj? ka?dego dnia, aby po prostu wykona? codzienn? parti? pracy. poprzednia strona.
|