Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
 
Centrum Sztuki Wspó³czesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, tel. 22 628 12 71 w. 135, info@csw.art.pl
Rezerwacja biletów online
 
 
   
 
23/04/2008 - 26/04/2008 : Krótko mówi?c... po holendersku - Shortly Speaking... Dutch

Krótkie animacje, fabu?y, dokumenty z Holandii (edycja II)

23.-26. kwietnia 2008

Holendrzy s? mistrzami oszcz?dnej, eleganckiej formy – to stwierdzenie odnosi si? nie tylko do architektury, ale i filmu, co udowodnili?my w roku 2006, kiedy to dzi?ki pomocy Ambasady Królestwa Niderlandów i Holland Film zorganizowali?my po raz pierwszy przegl?d „Krótko mówi?c... po holendersku – Shortly Speaking... Dutch”. Pokazy, które odby?y si? w kilku miastach Polski cieszy?y si? du?ym zainteresowaniem publiczno?ci.
Poniewa? od tego czasu w Holandii powsta?o wiele ciekawych krótkich metra?y, zarówno autorów poprzednio prezentowanych, jak i m?odszych, cz?sto studentów szkó? artystycznych, zdecydowali?my si? przygotowa? kolejn? ods?on? przegl?du, rozpoczynaj?c w przeddzie? Dnia Urodzin Królowej. Równie? tym razem Ambasada Królestwa Niderlandów jako wspó?organizator przedsi?wzi?cia nadaje rang? temu wyj?tkowemu przegl?dowi.
Filmy zosta?y wybrane spo?ród ponad dwustu produkcji ostatnich dwóch lat i podzielone na cztery programy tematyczne (ka?dy ok. 60-90 minut) zgodnie z pojawiaj?cymi si? w nich szeroko rozumianymi w?tkami: Czas i przemijanie, Dojrzewanie i relacje, Obcy i ostatni ujmuj?cy pozosta?e filmy, które wyda?y nam si? interesuj?ce a nie dotycz? jednego z wybijaj?cych si? obecnie problemów, nazwany ogólnie Abstrakcja.

W tym roku zreszt?, w odró?nieniu od poprzedniego przegl?du filmy „niezaanga?owane” a bawi?ce si? form? i eksperymentuj?ce z nowatorskimi rozwi?zaniami technologicznymi s? mniej liczne, cho? animacja, szczególnie abstrakcyjna (zw?aszcza w wydaniu geometrycznym) i to tradycyjnie silne atuty Holendrów. Tym razem jednak, na plan pierwszy wysuwaj? si? filmy takie jak „Grey Matter” czy „Mother’s Finest”, w których m?odzi re?yserzy przygl?daj? si? ludziom starszym i ich sposobom radzenia sobie z nieub?aganym up?ywem czasu, b?d? „Happy End”, uznanego twórcy Karela Doinga, który ukazuje relacj? dwojga emerytów. Od kilku lat istotnym problemem Holandii jest te? tolerancja dla odmienno?ci. W szerokim sensie odnosz? si? do tego twórcy filmów „Holland [07]” czy „Road”. Nale?y zauwa?y?, ?e wi?kszo?? filmów – cho? wiele z nich cechuje ironia czy poczucie humoru – to dokumenty, b?d? fabu?y stylizowane na autentyczne relacje. Firmy takie jak „Filmbank” czy „Armadillofilm” specjalizuj?ce si? w promocji filmu dokumentalnego zapewne tak? sytuacj? ugruntowuj?.

PROGRAM I: CZAS I PRZEMIJANIE
Zegar tyka nieub?aganie, zmienia nasze postrzeganie rzeczywisto?ci, zaciera ?lady, tworzy rutyny, przyzwyczajenia, buduje i zniekszta?ca wspomnienia, jest przyczyn? starzenia, ka?e godzi? si? na przemijanie, na up?yw czasu.

Alledaags, re?. Elizabeth Rocha Salgado 9’15’’
Garcia Lorca esta vivo?, re?. Eef de Graaf, 5’16’’
Godsberg, re?. Fred Pelon, 17’
Sarah Ann, re?. Pim Zwier, 9’
Charismatic Fates & Vanishing Dates, re?. Sara Rajei, 3’18’’
Grey Matter, re?. Ina van Beek, 24’30’’
Happy end, re?. Karel Doing, 10’50’’

Alledaags, re?. Elizabeth Rocha Salgado, 9’15”, 2007, dokument
Trzy osoby ?yj? w równoleg?ych ?wiatach. Nigdy si? nie spotkaj?, chocia? wszystkich bohaterów ??czy miejsce.

Garcia Lorca esta vivo?, re?. Eef de Graaf, 5’16’’, dokument
Eksperymentalny film zrealizowany na ta?mie 8mm. Autorzy zdaj? si? poszukiwa? miejsc zwi?zanych z ?yciem i twórczo?ci? Lorki. Ale chodzi im raczej o oddanie pewnego nastroju, ni? realizacj? rzetelnego ?ledztwa.

Godsberg, re?. Fred Pelon, 17’, dokument
Wsz?dzie w Europie w czasie drugiej wojny ?wiatowej poza ofiarami nazizmu znalaz?o si? tak?e sporo jego zwolenników. Autor portretuje holendersk? parti? faszystowsk? i jej dzia?ania w perspektywie miejsca, które stanowi?o jej o?rodek w?adzy.

Sarah Ann, re?. Pim Zwier, 9’, dokument
Analiza jednej sytuacji przedstawionej w trzech ró?ni?cych si? od siebie relacjach. Trudno uwierzy?, ?e o jednym wydarzeniu mo?na opowiada? w tak rozmaity sposób.

Charismatic Fates & Vanishing Dates, re?. Sara Rajei, 3’18’’, eksperyment
Intryguj?ce losy i zapomniane daty. Odej?cie wa?nych cz?onków rodziny z perspektywy dziecka i z perspektywy doros?ego wspominaj?cego dzieci?stwo.

Grey Matter, re?. Ina van Beek, 24’30”, 2006, dokument
Przewrotna opowie?? o absurdach ?ycia na przyk?adzie codziennego zmagania si? z rzeczywisto?ci? pensjonariuszy domu starców.

Happy End, re?. Karel Doing, 10’50’’, dokument
Czy ?ycie mo?e ko?czy? si? happy endem? W Holandii jak najbardziej!

PROGRAM II: DOJRZEWANIE I RELACJE
Baby, re?. Hester Scheurwater, 2’
Mothers Finest, re?. Nadine Kuiper, 25’15’’
My Sister, re?. Het Zusje, 9’
Breath, re? Margien Rogaar, 8’
Missiepoo16, re?. Anna van der Heide, 9’50’’
Faēade, re? Alain Friedrichs, 8’30’’
Wing, the fish that talked back re?. Ricky Rijneke Werkstad, 13’
My Dear Grandma, re?. Marta Abad Blay, 4’35’’
Tuurlijk, re?. Rosa van Hofwegen, 2’50’’

Baby, re?. Hester Schauerwater, 2’, eksperyment
Kobieta i noworodek, matka i jej dziecko, czy aby na pewno? Ich relacja jest w ka?dym razie nie?atwa. Matka zostawia ?lady na jego g?ówce, a dziecko wydaje potworne, nieludzkie odg?osy.

Mothers Finest, re?. Nadine Kuipers, 25’15”, dokument
Film jest zapisem podró?y re?yserki i jej matki, która wiele lat wcze?niej porzuci?a w?asne dziecko z powodu uzale?nienia od narkotyków. ?ledzimy nie tylko kolejne etapy ?wiadomego, bardzo trudnego budowania relacji mi?dzy matk? i córk?, ale tak?e pewne studium psychiki cz?owieka uzale?nionego, który próbuje znale?? ukojenie w religii.

My Sister, re?. Het Zusje, 9’, fabu?a
?wiat widziany oczami ma?ego dziecka. Osamotnienie bohaterki, jej konfrontacj? z nowym problemem i trudn? sytuacj? rodzinn? obserwujemy z perspektywy kilkudziesi?ciu centymetrów wzrostu ma?ej dziewczynki.

Breath, re?. Magien Rogaar, 8’, fabu?a
Gor?ce lato, pla?a, leniwy dzie? nad rzek?. Dwunastoletni ch?opiec sp?dza dzie? z przyjació?k? i jej ojcem. Dzieci bawi? si? w pierwsze nie?mia?e poca?unki, jednak bohater filmu decyduje si? na odwa?ne wyznanie swoich uczu? w stosunku do kogo? zupe?nie innego.

Missiepoo16, re?. Anna van der Heide, 9’50’’, dokument
Bardzo realistycznie przedstawiony mrugaj?cy jaskrawymi kolorami ?wiat nastolatki. Forma filmu przypomina raczej wideopami?tnik bohaterki ni? powa?ne studium spo?eczno-psychologiczne.

Faēade, re?. Alain Friedrichs, 8’30”, 2006, fabu?a
Próba prze?amania spo?ecznych konwencji jest dowodem odwagi i nonkonformizmu. Przyk?ad bohatera filmu pokazuje jednak, ?e ca?kowita ignorancja czy nieznajomo?? wzorców zachowa? doprowadza do ?enuj?cych nieporozumie?.

Wing, re?. Ricky Rijneke Werkstad, 13’, fabu?a
Ma?a Wing jest córk? chi?skich imigrantów. Jej babcia marzy o tym, ?eby kiedy? powróci? do Chin, ale jej pogarszaj?cy si? stan zdrowia pozbawia z?udze? j? sam? jak równie? reszt? rodziny. Dzi?ki swojej dzieci?cej wyobra?ni Wing znajduje sposób na wys?anie babci w wymarzon? podró?.

My Dear Grandma, re?. Marta Abad Blay, 4’35’’, animacja
Czy babcia mo?e mie? do?? swoich rozwrzeszczanych wnucz?t, ich narzekaj?cych rodziców, obowi?zków, jakie jej „przynale??” w wielopokoleniowym domu? Ho?d dla wszystkich cierpliwych superbab?.

Tuurlijk, re?. Rosa van Hofwegen, 2’50’’, eksperyment
Realistyczne i zaskakuj?ce w formie studium przemijalno?ci i up?ywu czasu a zarazem relacji, które tworz? si? wraz z nimi.

PROGRAM III: OBCY
Obcy s? w?ród nas – szczególnie w tak wielokulturowym i otwartym kraju jak Holandia. Co nie oznacza, ?e tam ?atwiej wyzby? si? l?ku przed innym: chorym, dziwnie ubranym czy uczesanym, mówi?cym innym j?zykiem. L?k jest w nas. Jest w nas tak g??boko zakorzeniony, ?e czasem powoduje nieuzasadnione reakcje i prowadzi do tragedii.
Mo?na próbowa? go w sobie prze?ama?, przygl?daj?c si? ma?pom w zoo lub bior?c za r?ce przypadkowych przechodniów...
Niekiedy inno?? staje si? mod?, stylem, który wszyscy chc? na?ladowa?.

Metalosis Maligna, re?. Floris Kaayk, 7’16’’
Mortel, re?. Remco Polman, 5’
Holland [07], This Luscher, 9’40’’
Prelude of Silence, re?. Gaya Gasparian, 8’35’’
Moi, re?. Job, Joris & Merieke, 2’
Saying Hello and Goodbye Simultaneously, re?. Nastasja van Kampen, 1’30’’
I'm Sorry, re?. Martin Putto, 3’12’’
Absolutely Afro, re?. Dorothee van den Berghe, 10’
Le Dernier Cri, re?. Erwin Olaf, 3’31’’
Road, re?. Daniel Bruce, 9’50’’
Monster Mesh, re?. Xenia Gottenkieny, 2’37’’
Binnenverblijven, re?. Arianne Olthaar, 4’00’’
Straat performance, re?. Anna van Asbeck, 3’
Nummer Vijf, re?. Guido van der Werve, 3’14’’

Metalosis Maligna, re?. Floris Kaayk, 7’26”, 2006, fabu?a
Wyobra?my sobie, ?e pomys?y rodem z cyberpunka i thrillerów science-fiction staj? si? rzeczywisto?ci?. Ingerencja w ludzkie cia?o prowadzi do powstania nowej, tajemniczej choroby, z któr? medycyna nie potrafi sobie poradzi?.

Mortel, re?. Remco Polman, 5’, 2006, animacja
Spe?nienie fantazji niejednego dziecka: oto bohater znajduje otwór w ?cianie swojego pokoju. Samotny mieszkaniec szarej celi po drugiej stronie muru odkrywa obecno?? istoty podobnej do siebie. Nietypowa opowie?? o braku zrozumienia potrzeby samotno?ci u drugiego cz?owieka.

Holland [07], re?. This Luscher, 9’40’’
Metafora Holandii jako podwórka. Przedpo?udnie na tym podwórku. ?ycie toczy si? na pozór spokojnie, kolejni mieszka?cy pojawiaj? si? i znikaj? w onirycznym rytmie codziennych rutyn, ró?ne grupy wiekowe, etniczne tworz? jej koloryt. Jak d?ugo to potrwa?

Prelude of silence, re?. Gaya Gasparian, 8’35’’, fabu?a
Debiut re?yserski i aktorski pochodz?cej z Armenii Gayi Gasparian, ukazuje jeden dzie? z ?ycia pacjentki szpitala psychiatrycznego, obcej ordynatorowi szpitala do pot?gi n-tej.

Moi, re?. Job, Joris & Merieke, 2’, animacja
Kim jest ma?y bohater tego filmu, o znamiennym imieniu „ja“?

Saying hello and goodbye simultaneously, re?. Nastasja van Kampen, 1’30’’, dokument
Nowe spojrzenie na codzienn? sytuacj? powita? i po?egna?.

I'm sorry, re?. Martin Putto, 3’12’’, eksperyment
Film porusza delikatn? tematyk? ogromnej populacji imigrantów w Holandii. Równocze?nie zwraca uwag? na granicz?ce z paranoj? dzia?ania rz?du, maj?ce na celu przeciwdzia?anie terroryzmowi.

Absolutely Afro, re?. Dorothée van den Berghe, 10’, 2007, fabu?a
Dwunastoletnia Hanneke nie ma kole?anek. Jest pewna, ?e to wszystko przez jej w?osy, które pomimo wszelkich stara? pozwalaj? jej na jedn? tylko, ma?o popularn? obecnie fryzur?. Urocza historia o potrzebie akceptacji i przynale?no?ci do grupy.

Le Dernier Cri, re?. Erwin Olaf, 3’31”, 2007, fabu?a
W tym krótkim filmie dochodzi do po??czenia dwóch estetyk: supersterylnej, zautomatyzowanej nowoczesno?ci Jacquesa Tati i tajemniczego nastroju Davida Lyncha. Kolejny g?os w dyskusji na temat bezkrytycznego poddania si? szale?czemu d??eniu do cia?a idealnego i na?ladowania tego, co nazywamy ostatnim krzykiem mody.

Road, re? Daniel Bruce, 9’50”, 2007, fabu?a
Thriller drogi, jakich wiele. M?oda dziewczyna wraca samotnie lokaln? drog?. Oczywi?cie jest noc i dooko?a nie wida? ?adnych znaków ?ycia. Tu? za jej samochodem pojawia si? pirat drogowy, wariat, by? mo?e morderca. Spodziewamy si? najgorszego…

Monster Mesh, re?. Xenia Gottenkieny, 2’37’’, animacja
Testy Rorschacha w wersji psychodelicznej: plamy atramentu wywo?uj? najdziwniejsze skojarzenia, które konkretyzuj? si? dzi?ki rozmaitym technikom animacji, zarówno tradycyjnej jak i komputerowej. Czarna komedia - dos?ownie.

Binnenverblijven, re?. Arianne Olthaar, 4’00’’, dokument
Pomieszczenia dla ma?p w ogrodach zoologicznych zbudowanych w latach 60 i 70. Czy co? nam to przypomina?

Straat performance, re?. Anna van Asbeck, 3’, eksperyment
Autorka nie godzi si? na powszechnie uprawiany proceder: id?c ulic?, mijamy innych przechodniów oboj?tnie, tymczasem mog?oby by? zupe?nie inaczej.

Nummer vijf (b), re?. Guido van der Werve, 3’14’’, eksperyment
A mo?e by tak czasem, zajod?owa? stoj?c do góry nogami? Autor jest twórc? licznych krótkich eksperymentalnych filmów muzycznych, które oznacza tylko numerami.

PROGRAM IV: ABSTRAKCJA
Eksperymenty formalne, zarówno w animacji jak i fabule pozwalaj? wyj?? poza tradycyjne postrzeganie filmu jako opowiadania historii.

After All, re?. Dafna Maimon, 6’24’’
The Aroma of Tea, re?. Michael Dudok de Wit, 3’15’’
Forecast, re?. Adriaan Lokman, 9’29’’
Public Spaces, re?. Martijn Veldhoen, 10’
Birdcatcher, re?. Marc Schmidt/Pim Zwier, 10’51’’
Casimiration or the Beginnig of Dreaming, re?. Iris Piers, 3’38’’
Landerlingen, re?. Ruud Teerhaag & Marlene van der Werf, 4’40’’
Kogel Vogel, re?. Federico Campanale, 6’
Synchronator, re?. Ban van Koolwijk&Gert-Jan Prins, 6’11”
Calling, re?. Jacco Oliver, 6’09’’
Paradise Drift, re?. Martin Hansen, 13’
Nervus Opticus, re?. Hidde van Schie, 3’22”
Worms, re?. Sil van der Woerd, 5’

After All, re?. Dafna Maimon, 6’24”, 2006, etiuda
Zwielokrotniona posta? tej samej aktorki p?acze na schodach. Trickowy film o tym, jak zachowuje si? kobieta, kiedy jest ju? „po wszystkim”.

The Aroma of Tea, re?. Michael Dudok de Wit, 3’15’’, animacja
Kolejny film zdobywcy Oskara w dziedzinie filmu animowanego (Father and Daughter, 2000). Jest to pseudo-akwarela, film zosta? bowiem w ca?o?ci namalowany herbat?; u?yt? substancj? jak i minimalistyczn? form? i oszcz?dn? kresk? nawi?zuje do tradycji japo?skiej.

Forecast, re?. Adriaan Lokman, 9’29’’, eksperyment
Efemeryczne pi?kno zmiennego nieba, chmur, które – pod wp?ywem komputerowej manipulacji – tworz? jeszcze bardziej zaskakuj?ce obrazy ni? te, do których jeste?my przyzwyczajeni. Plus muzyka s?ynnego m?odego holenderskiego kompozytora, Oscara van Dillena. A? chce si? ?y? z g?ow? w chmurach.

Public Spaces, re?. Martijn Veldhoen, 10’, 2006, eksperyment
Wszystko mo?e si? zdarzy? w miejscu publicznym. Tajemnicza kobieta w??cza odliczanie w urz?dzeniu, które przekazywane jest kolejnym osobom w celu, który odkryjemy dopiero wtedy, kiedy licznik dojdzie do zera.

Bidcatcher, re?. Marc Schmidt/Pim Zwier, 10’51’’, dokument
D?ugie rz?dy mniejszych urz?dze? i wi?kszych mechanicznych potworów, wózków, m?otów pneumatycznych, ?urawi, koparek i ci?gników. Ich ko?a z?bate i g?sienice pozostaj? niewzruszone a? obudzi je mantryczny ?piew prowadz?cego najwi?ksz? publiczn? aukcj? maszyn. Kupuj?cy maj? zaledwie minut? na decyzj?, napi?cie ro?nie...

Casimiration or the Beginnig of dreaming, re?. Iris Piers, 3’38”, 2007, etiuda
Autorka tworzy obrazy za pomoc? ma?ej kamery cyfrowej, szk?a powi?kszaj?cego pisaka, papieru, w?asnego g?osu i rozmaitych d?wi?ków, z których powstaj? surrealistyczne fragmenty codzienno?ci.

Landerlingen, re?. Ruud Teerhaag, 4’40’’, animacja
Dwa przenikaj?ce si? ?wiaty, dwa obrazy: zdj?cia megametropolii, industrialny pejza? przenikaj? si? z uj?ciami przyrody, istot ?ywych i wraz z podobnie skomponowan? elektroniczn? muzyk? Ruuda Terhaaga tworz? obraz przysz?o?ci (powód? w Zeelandii w 2012 roku) – z?o?onej przecie? z elementów ?wiata dzisiejszego.

Kogel Vogel, re?. Federico Campanale, 6’, eksperyment
Abstrakcyjne pi?kno broni. Czy narz?dzie ?mierci, zawieszone w pró?ni jak statek kosmiczny, mo?e wywo?a? zachwyt?

Synchronator, re?. Ban van Koolwijk&Gert-Jan Prins, 6’11”, eksperyment
Abstrakcyjne dzie?o przywodz?ce na my?l niegdysiejsze eksperymenty z ta?m? magnetyczn?. Migaj?ce czarno-bia?e obrazy w po??czeniu z osobliwym d?wi?kiem wywieraj? niew?tpliwie hipnotyczny wp?yw na widza.

Calling, re?. Jacco Oliver, 1’06’’, animacja
Króciutka impresja malarska o próbie kontaktu z drugim cz?owiekiem.

Paradise drift, re?. Martin Hansen, 13’, eksperyment
Z mroku wy?aniaj? si? tylko poszczególne cz??ci cia?a i podniecone, wyczekuj?ce czego? twarze. Dok?d zmierza noc?, przez ska?y ca?y t?um ludzi i co zobaczy na ko?cu swojej w?drówki?

Nervus opticus, re?. Hidde van Schie, 3’22”, animacja
Animacja wykonana w technice wycinanki i kola?u. Nieustannie zmieniaj?ce si? obrazy wi??? si? dosy? lu?no i niekiedy zagadkowo – zdecydowanie dzi?ki pracy nervus opticus ka?dego z nas. Nieskr?powan? wyobra?ni? niew?tpliwie zainspirowa?y prace Jana ?vankmajera.

Worms, re?. Sil van der Woerd, 5’, teledysk
Nadzwyczajny teledysk przywodz?cy na my?l estetyk? charakterystyczn? dla twórczo?ci Mathew Barney’a. ?piewaczka Lolly Jane Blue przenika przez kolejne, egzotyczne warstwy ziemi, by w kulminacyjnym momencie przy??czy? si? podmorskiego baletu.

bilety: 6-10 pln

Go?cin? imprezie zapewnia dziesi?? kin i najwa?niejszych instytucji zajmuj?cych si? kinem w ca?ej Polsce:
* Warszawa: KINO.LAB CSW Zamek Ujazdowski (ul. Jazdów 2)
* Bielsko-Bia?a: Galeria Bielska BWA (ul. 3 Maja 11)
* Wroc?aw: Kino Atom (ul. Pi?sudskiego 74)
* Szczecin: Pionier 1909 (ul. Wojska Polskiego 2)
* Bia?ystok: Kino Forum (ul. Legionowa 5)
* Gliwice: Kino Amok (ul. Wyszy?skiego 5)
* Kraków: Kino Pod Baranami (Rynek 27)
* ?ód?: Kino Charlie (Ul. Piotrkowska 205)
* Pozna?: Stary Browar (ul. Pó?wiejska 42)
* Gda?sk: Gda?skie Centrum Filmowe

Sponsorem wydarzenia jest ING Us?ugi Finansowe S.A.

<poprzednia strona.



transmisje online zapewnia StreamOnline
kubasto.com