07/03/2008 - 07/03/2008 : SZTUKA WIDEO Z PORTUGALII Wideo zosta?o uznane za ?rodek artystycznego wyrazu, kiedy w roku 1963 Nam June Paik zaprezentowa? nowatorsk? „Ekspozycj? muzyki i telewizji elektronicznej” (Galerie Parnass, Wuppertal, Niemcy), pokazuj?c po raz pierwszy monitor telewizora w galerii. Na arenie mi?dzynarodowej, sztuka wideo jest obecna od po?owy lat 60. (pojawienie si? pierwszej przeno?nej kamery wideo, tzw. portapak). W Portugalii medium pojawi?o si? dopiero pod koniec lat 70., jednak musia?o min?? wiele lat zanim sta?o si? uprzywilejowan? i niezale?n? form? artystycznej ekspresji. Grupa twórców o odpowiednim przygotowaniu technicznym i artystycznym wy?oni?a si? w ci?gu ostatniego dziesi?ciolecia. W tym czasie sztuka wideo zyska?a nale?n? jej pozycj? w galeriach i instytucjach kultury. Niektórzy arty?ci, jak Alexandre Estrela czy João Onofre, doczekali si? wystaw indywidualnych w portugalskich muzeach. Obaj arty?ci, podobnie jak Catarina Campino, Filipa César, Noé Sendas, Rui Calēada Bastos, Susana Mendes Silva i Vasco Araśjo, mieli kontakty z zagranicznymi instytucjami i galeriami, zw?aszcza europejskimi, dzi?ki czemu zdobyli znacz?c? pozycj? na arenie mi?dzynarodowej.
Jest wiele powodów, dla których nast?pi? rozd?wi?k pomi?dzy Portugali? i innymi o?rodkami artystycznymi w rozpowszechnianiu wideo. Jako najwa?niejszy trzeba wymieni? historyczn? dominacj? warto?ci literackich w kulturze, co powodowa?o usuwanie na drugi plan twórczo?ci o charakterze wizualnym. Inn? przyczyn? by?o po?o?enie niewystarczaj?cego nacisku na nowe media w systemie edukacji. Nale?y wymieni? tak?e trudno?ci finansowe w zdobywaniu sprz?tu audiowizualnego do kr?cenia filmów i pó?niejszej obróbki materia?u. Nadej?cie techniki cyfrowej rozwi?za?o ten problem. Wideo sta?o si? powszechnym medium.
Wybór prac tego pokazu oparty jest na znacz?cej roli jak? wideo odgrywa w twórczo?ci prezentowanych artystów. Wybrane prace podzieli? mo?na na trzy chronologiczne programy, które obejm? filmy wybranych artystów z lat 80. i pocz?tku 90., pó?nych 90. i roku 2000. Prace poprzedzi wprowadzenie i trzy krótkie wyk?ady na temat portugalskiej sztuki wideo i jej recepcji na ?wiecie.
PROGRAM I:
António Olaio
Telepathic Agriculture, 2005
wideo, kolor, d?wi?k, 5’ 15’’
João Tabarra
Pose, maquillage, pose I, 2004
wideo, kolor, bez d?wi?ku, 2’ 33’’
Jorge Molder
Linha do tempo, 2000
wideo, czarno-bia?y, d?wi?k, 4’ 50’’
José Maēãs de Carvalho
Never Tell a Secret, 2004
wideo, kolor, d?wi?k, 2’ 40’’
Julião Sarmento
Lacan’s Assumption, 2003
wideo, kolor, d?wi?k, 12’ 07’’
PROGRAM II:
Catarina Campino
EVERLASTing Love (from the Love Hurts series), 2001
wideo, kolor, d?wi?k, 3’ 26’’
Filipa César
Romance Reedit, 2003
wideo, kolor, d?wi?k, 8’ 05’’
João Onofre
Untitled (Masked Tap Dancer), 2005
wideo, kolor, d?wi?k, 11’ 53’’
Miguel Soares
Time Zones, 2003
wideo, kolor, d?wi?k, 5’ 28’’
Noé Sendas
Take Off, 2005
wideo, kolor, d?wi?k, 4’ 02’’
Nuno Cera
Unité d’habitation, 2006
wideo, kolor, d?wi?k, 8’ 28’’
Rui Calēada Bastos
The Mirror Suitcase Man, 2003-04
wideo, czarno-bia?y, d?wi?k, 4’ 24’’
Rui Toscano
To the Mountain Top, 2004
wideo, czarno-bia?y, d?wi?k, 10’ 55’’
Susana Mendes Silva
Ritual, 2006
wideo, kolor, d?wi?k, 5’ 49’’
Vasco Araśjo
Hamlet, 2004
wideo, kolor, d?wi?k, 12’ 44’’
PROGRAM III:
Adriana Molder
More Than a Woman, 2006
wideo, kolor, d?wi?k, 7’
João Maria Gusmão + Pedro Paiva
Como desviar o eixo da Terra, 2005
ta?ma 16 mm, kolor, bez d?wi?ku, 2’
José Carlos Teixeira
It’s OK (united) #1 #2 #3, Three Steps to a (R)evolution, 2005-06
wideo, kolor, d?wi?k, 9’ 26’’
Pedro Barateiro
Identidade em construēão, 2006
wideo, kolor, d?wi?k, 1' 45''
Rita Sobral Campos
The Archetype, 2005
wideo, kolor, d?wi?k, 2'
Kuratorem przegl?du jest Miguel Amando.
MIGUEL AMANDO jest kuratorem w Fundacji PLMJ w Lizbonie i krytykiem w „Artforum”, „Frieze” i „Flash Art”. By? on cz?onkiem rhizome.org w Nowym Muzeum Sztuki Wspó?czesnej w Nowym Jorku (2006-2007), redaktorem naczelnym „W-Art” (2005-06) i kuratorem w Centrum Sztuki Wizualnej w Coimbra (2003-2005). Studiowa? kuratorstwo sztuki wspó?czesnej w The Royal College of Art in London (2001-2003). Ostatnio zosta? przyznany mu grant na badanie sztuki wspó?czesnej przez Centrum Fundacji Ameryka?skiej w Nowym Jorku (2007-2008).
Do wybranych wystaw, których by? kuratorem zaliczy? mo?na coroczny program „Opcje i Przysz?o??: Prace z kolekcji Fundacji PLMJ - najnowsze nabytki” (2005, 2006, 2007), „E=mc2” (2005), „Przed?u?enie oka: fotografie z kolekcji Fundacji PLMJ” (2005), „7 artystów w 10-tym miesi?cu” (2003) oraz „Sala projekcyjna” jako program Centrum Sztuk Wizualnych (2004-2005).
Wybrane ksi??ki, których jest wspó?autorem, to: „25 klatek na sekund?: Wideo z kolekcji Fundacji PLMJ” (2006) oraz „Punkt Widzenia: Prace z kolekcji Fundacji PLMJ” (2007). Ponadto jego teksty ukaza?y si? w publikacjach takich jak: „Nowy Program Zlece? w Sztuce Ogólnej” (2007), „27ª Biennale São Paulo: Przewodnik” (2006), „Sztuka w epoce biotechnicznej” (2005).
Projekt zorganizowany dzi?ki wsparciu: Mota Engil Polska, Instituto Camoes, Fundacao Gulbenkian, Fundacao Luso-Americana, Ministerio da Cultura. poprzednia strona.
|