Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
 
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, tel. 22 628 12 71 w. 135, info@csw.art.pl
Rezerwacja biletów online
 
 
   

 

 

 

Przeszłe wydarzenia związane z filmem:
- 01/06/2015-19/06/2015, FLEX.FEST W KINO.LAB - NOWY, AMERYKA?SKI FILM EKSPERYMENTALNY | URODZINY KINO.LABu!

Przeszłe seanse filmu:
18/06/2015, Czwartek, 19:30

 
NOWE, AMERYKA?SKIE FILMY EKSPERYMENTALNE - FLEXFEST W KINO.LAB | URODZINY KINO.LABu
96' filmy krótkometra?owe i dyskusja, go??: Roger Beebe,

Za?o?ony w 2004 roku FlexFest (Florida Experimental Film/Video Festival) szybko sta? si? jednym z najwa?niejszych - obok Chicago Underground czy Ann Arbor – festiwali eksperymentalnych, awangardowych i niezale?nych filmów w Ameryce Pó?nocnej. Festiwal go?ci? takich artystów jak Su Friedrich, Craig Baldwin, Helga Fanderl, Leighton Pierce, Jackie Goss, Jim Trainor, Deborah Stratman, Vanessa Renwick, Naomi Uman, Jim Finn czy Sally Golding. Cho? FlexFest co roku skupia si? na prezentowaniu filmów z ca?ego ?wiata, jednocze?nie pozostaje gospodarzem rodzimej kinematografii eksperymentalnej.

Filmy pokazywane w Kino.Lab to wybór najlepszych ameryka?skich filmów pokazywanych na festiwalu, wed?ug jego za?o?yciela i wieloletniego dyrektora: Rogera Beebe. Zobaczymy prace filmowców ju? uznanych na ca?ym ?wiecie jak Ben Russell czy Jodie Mack, filmy zdobywaj?ce przez ostatnie lata coraz wi?ksze uznanie na festiwalach (m.in. Mike Stoltza czy Jesse McLean) i tytu?y nazywane arcydzie?ami wspó?czesnego eksperymentu („The Realist” Scotta Starka). To filmy zró?nicowane tematycznie i formalnie: od poklatkowych animacji (Jodie Mack), przez prace w ca?o?ci stworzone z fragmentów reality show („Sowhere only we know” Jesse McLean) i zniekszta?conych materia?ów archiwalnych („Altitude Zero” Lauren Cook). ??czy je przynale?na eksperymentowi bezkompromisowo??, witalno?? i ekspansywno??, które dominuj? obecnie w ?rodowisku filmowców w Stanach Zjednoczonych. Cho? twórcy ze Stanów s? spadkobiercami mistrzów ameryka?skiego eksperymentu, przegl?d pokazuje jednocze?nie jak niezale?ne, odr?bne i cz?sto przepe?nione dystansem do samych siebie pozostaj? ich poszukiwania i dzie?a.

W Kino.Lab obejrzymy 96-minutowy przegl?d wspó?czesnych ameryka?skich filmów eksperymentalnych z festiwalu FlexFest. Po projekcji odb?dzie si? spotkanie z Rogerem Beebe, filmowcem, za?o?ycielem i wieloletnim dyrektorem festiwalu.
Wst?p na seans: 7 z?.

Filmy z polskimi napisami, spotkanie prowadzone w j?zyku angielskim


Mike Stoltz, With Pluses and Minuses, 2013, 5'

„Dzisiaj rano wiatr dmuchn?? we mnie szk?em. Prawdziwy poranek, z wadami i zaletami (czyli moimi symbolami prawdy)”. - Watt

Wykraczaj?cy poza granice i ?ród?a film, w którym ?ciana staje si? oknem na wiruj?cy krajobraz.

Mike Stoltz ?yje i tworzy w Los Angeles. Form? jego filmów i prac video dyktuje proces twórczy, Stoltz pracuje z maszyn? bezpo?rednio, aby doj?? do granic przestrzeni, czasu i pami?ci.

Paul Clipson, Light from Mesa, 2010, 7:15'

Szalony kola? stworzony z li?ci, drzew, s?o?ca, zieleni, szaro?ci, czerwieni i z?ocistej ?ó?ci, wiruj?cy i tryskaj?cy z g??bi akustycznej g?stwiny stapiaj?cych si? d?wi?ków gitary zespo?u Barn Owl. Sfilmowany w Rotterdamie, San Fransisco i Orlando na Florydzie.

Paul Clipson jest twórc? z San Francisco, który przy swoich filmach, performance'ach i instalacjach cz?sto wspó?pracuje z artystami sound-artu i muzykami. Jego filmy, nagrywane na ta?mach Super 8 i 16 mm, maj? na celu ujawnienie pod?wiadomych d??e? wizualnych, które manifestuj? si? podczas pracy opartej na strumieniu ?wiadomo?ci. ??cz? one u?o?one warstwowo, nakr?cone w zaplanowanej kolejno?ci studia symbolicznych i abstrakcyjnych ?rodowisk w procesie, który zwi?ksza prawdopodobie?stwo uzyskania niespodziewanych efektów, wchodz?c w reakcj? z tymczasowo?ci? kompozycji muzycznej i wyst?pów na ?ywo. Jego prace by?y pokazywane na wielu festiwalach i wydarzeniach po?wi?conych d?wi?kowi i filmowi na ca?ym ?wiecie, mi?dzy innymi w Rotterdamie, Nowym Jorku i Pary?u.

Adele Horne, Quiero Ver, 2008, 6'

Trzynastego ka?dego miesi?ca setki ludzi zbieraj? si? na pustyni Mojave, ?eby zobaczy? objawienie Matki Boskiej w s?o?cu. Kieruj? swoje Polaroidy, komórki i kamery na s?o?ce i porównuj? interpretacje tak powsta?ych obrazów.

Adele Horne tworzy filmy eseistyczne i eksperymentalne. Jej prace by?y pokazywane na licznych festiwalach, ona sama otrzyma?a nagrod? Independent Spirit Award. W California Institute of Arts uczy kr?cenia filmów.

Lauren Cook, Altitude Zero, 2004, 5'

Lauren Cook jest docentem w katedrze kina na Uniwersytecie w Hartford. Jej filmy by?y pokazywane na wielu mi?dzynarodowych festiwalach, w tym: festiwalu Images wToronto, Margaret Meade Film Festival w Ameryka?skim Muzeum Historii Naturalnej, Ann Arbor Film Festival i w sekcji Emerging Filmmakers Showcase na festiwalu w Cannes. Jej najnowszy film – PXXXL zosta? nakr?cony na ta?mie 35 mm, przy u?yciu r?cznie wykonanych obiektywów i ?wiate? LED w kolorowej ciemni. Obecnie pracuje ona nad animacj? eksperymentaln? pod tytu?em L?k przed lataniem, mówi?cej o dronach, podró?owaniu i widzeniu oderwanym od cielesno?ci.

Hope Tucker, Handful of Dust, 2013, 9'

Jako kierowniczka „Projektu Nekrolog” - eksperymentalnej formy etnografii maj?cej na celu utrwalenie tradycji gin?cych kultur, Hope Tucker przetwarza codzienne formy narracji. Re?yserka ujmuje w nowe ramy temat odchodzenia – miejsc, ludzi, spo?eczno?ci, zwyczajów, wzorów kulturowych i stylów ?ycia.

W swojej karierze dokumentowa?a ona nieczynne fabryki chleba, powalone drzewa-pomniki i znikaj?ce zabytki z okresu walki o prawa obywatelskie; pe?ne dynamizmu cyjanotopie przedstawiaj?ce ludzi napromieniowaych w trakcie testów j?drowych i stare instrukcje r?cznego wykonywania sieci rybackich. Telefonem komórkowym nagra?a ona ostatnie pozosta?e w Finlandii budki telefoniczne, w ca?o?ci odtworzy?a tekst pewnego nagrania video za pomoc? spinaczy do papieru, które w Norwegii funkcjonuj? jako symbol pokojowych metod oporu oraz prze?ledzi?a drog? protestu, który doprowadzi? do zamkni?cia jedynej elektrowni j?drowej w Austrii.

Podobnie jak wszystkie nekrologi, dzie?a Hope Tucker s? wybiórczymi interpretacjami bogatych i z?o?onych istnie?. “Projekt Nekrolog” na nowo okre?la ramy biografii poprzez ukazanie atrybutów i cech, dzi?ki którym uczymy si? identyfikacji i które staj? si? wyznacznikami prawdziwego ?ycia.

Ben Russell, River Rites, 2011, 11'

„Animi?ci widz? ?wiat jako pe?en obecno?ci, spo?ród których cz??? nale?y do ludzi; uwa?aj?, ?e ?ycie odbywa si? w relacji z innymi” (Graham Harvey, Animism)

Transowy taniec i implozja wody, przedefiniowana na nowo granica pomi?dzy pozasakralnym op?taniem i zjawiskiem religijnym. W jednym, ci?g?ym uj?ciu z miejsca kultu w górnym biegu rzeki Suriname re?yser ukazuje drobne sekrety codziennego ?ycia animistów saramaka?skich, gubi?c jednocze?nie poczucie czasu.

Ben Russell (ur. 1976 w Stanach Zjednoczonych) jest artyst? medialnym i kuratorem, jego filmy, instalacje i performance kultywuj? g??bokie zaanga?owanie w histori? i semiotyk? ruchomego obrazu. Jako stypendysta wspólnoty Guggenheima z roku 2008 i zdobywca nagrody FIREPRESCI Russel samodzielnie wystawia? swoje prace mi?dzy innymi w centrum Pompidou, Muzeum Sztuki Wspó?czesnej w Chicago, na festiwalu w Rotterdamie i Viennale. W roku 2012 Cinamascope wymieni?o go na swojej li?cie “50 najlepszych filmowców przed pi??dziesi?tk?”. Ben dzieli swój czas pomi?dzy Los Angeles i Pary?.

Jodie Mack, Unsubscribe#1: Special Offer Inside, 2010, 5'

Jodie Mack, artystka, która tworzy eksperymentalne animacje, obroni?a magisterk? z filmu, prac video i nowych mediów w Art Institute of Chicago. W swoich projektach ??czy techniki i struktur? wywodz?ce si? z abstrakcyjnej animacji z tymi pochodz?cymi z filmów gatunkowych. Tworz?c wszystkie swoje filmy w?asnor?cznie wykorzystuje ona kola? do zbadania zwi?zku mi?dzy graficzn? stron? kina a narracj?, napi?cia pomi?dzy form? a tre?ci?. Mack prezentowa?a swoje dzie?a na wielu imprezach filmowych, mi?dzy innymi w Rotterdamie, Edynburgu oraz na festiwalach Images i Ann Arbor.

Steve Reinke, Beaverr Skull Magick, 2010, 6'

Steve Reinke jest artyst? i pisarzem powszechnie znanym ze swoich jednokana?owych prac. Swoj? ostatni? ksi??k? zatytu?owa? on „L?ni?ca bestia”. Jego strona internetowa znajduje si? pod adresem: myrectumisnotagrave.com. Jest Kanadyjczykiem, mieszkaj?cym w Chicago, gdzie wyk?ada przedmiot ‘Teorii i praktyka sztuki’ na uniwersytecie Northwestern.

Jesse McLean, Somewhere only we know, 2009, 5'

Znajduj?c si? w obliczu eliminacji, staraj?c si? utrzyma? spokój mimo ogromnego napi?cia, uczestnicy czekaj? na werdykt, który mo?e oznacza? dla nich powrót do domu, gdzie publiczno?? równie? oczekuje na wyrok...

Jesse McLean jest artystk? medialn?, któr? motywuje g??boka ciekawo?ci ludzkich zachowa? i relacji. Jej prace dotycz? zarówno zdolno?ci, jak i niezdolno?ci jednoczenia ludzi poprzez do?wiadczenie medialne. Jej najnowsze filmy k?ad? nacisk nie tylko na relacje, które rozwijaj? si? pomi?dzy widzem a obiektem, lecz równie? na sposób prze?ywania emocji w epoce do?wiadczenia medialnego. Prezentowa?a ona swoje prace w muzeach, galeriach i na festiwalach filmowych na ca?ym ?wiecie. By?a laureatem nagrody FIPRESCI na Mi?dzynarodowych Dniach Krótkiego Mera?u w Oberhausen oraz nagrody jury w Konkursie Mi?dzynarodowymw podczas festiwalu Videoex w roku 2013.

Scott Stark, The Realist, 2013, 36'

Stylistycznie "Realista" wykorzystuje technik? opracowan? na u?ytek filmu Scotta Starka z 2001 roku zatytu?owanego "Pla?a Anio?ów", w którym na przemian pokazuj? si? obrazy dla lewego i prawego oka ze stereo zdj?ciami 3D. ("Realista" by? tak?e nazw? popularnego aparatu stereoskopowego sprzedanego w latach pi??dziesi?tych i sze??dziesi?tych). W "Reali?cie", technika naprzemiennego migotania obrazu tworzy ol?niewaj?c?, rozedrgan? podró? przez ?wiaty wystaw w domach towarowych i witryn sklepowych. Ci?g?e migotanie i rytmiczne prze??czanie si? pomi?dzy scenami buduje wizualne napi?cie, które balansuje na kraw?dzi abstrakcji, ale nigdy ca?kowicie nie zatraca swojego osadzenia w rzeczywisto?ci. Manekiny wygl?daj? jakby usi?owa?y uwolni? si? ze swoich ustalonych z góry póz, a tajemnicze, abstrakcyjne kszta?ty wy?aniaj? si? czasem z bez?adu osobliwych ruchów i przeciwstawie?.

<poprzednia strona.



transmisje online zapewnia StreamOnline
kubasto.com