PLANETE+ DOC FF Retrospektywa Haruna Farockiego: Obrazy ?wiata i zapis wojny Niemcy 1992 Reż. Harun Farocki 106'Tematyka filmu „Obrazy ?wiata i zapis wojny” ogniskuje si? na zjawisku mentalnej „?lepej plamki” u ameryka?skich analityków zdj?? lotniczych. Dokonuj?c analizy wykonanych w 1944 roku fotografii, interesowali si? oni jedynie obiektami przemys?owymi koncernu IG-Farben, a nie dostrzegli po?o?onego w pobli?u obozu koncentracyjnego Auschwitz. Komentarz i uwagi na tych zdj?ciach pokazuj?, ?e dopiero dziesi?tki lat pó?niej CIA odkry?a to, czego nie chcieli zauwa?y? alianci w 1944 roku. Obok zak?adów IG-Farben, b?d?cych przemys?owym celem nalotów bombowych, na zdj?ciach wida? równie? KZ Auschwitz (jeden raz przez mgnienie oka pojawia si? w trakcie tej pó?niejszej analizy obraz kana?u falowego, który wida? by?o ju? na pocz?tku filmu, ewidentnie z zamiarem zatrzymania wzroku. Bowiem wzrok i my?li wcale nie s? swobodne, tam gdzie maszyny wespó? z nauk? i armi? wyznaczaj? obiekt obserwacji). Farocki trafia tu w samo sedno zjawiska medialnej przemocy, „terrorystycznej estetyki” bod?ca optycznego, która pojawia si? dzi? na monitorach kontrolnych i ekranach telewizorów. Robi to w celu uczynienia z obserwatora albo widza wspólnika lub potencjalnej ofiary, tak samo jak w czasie wojny. Zdj?cia lotnicze aliantów uwieczniaj? zniszczenie. Dokumentuj? dok?adno?? trafie? bomb, konserwuj? zag?ad?. Historia zdj?? obozu w Auschwitz jest opowiadana razem z wieloma innymi historiami zdj?? ze ?wiata, przed i po Auschwitz. Wszystkie one odwo?uj? si? do owej jednej fotografii, za? Auschwitz zawiera si? w ka?dym z tych zdj??. Tworzy ona punkt ci??ko?ci dla zamkni?tych w p?tl? fragmentów filmu, a jednocze?nie p?aszczyzn? projekcji dla wszystkich innych zdj??. Nios? one zapis wojny, masowej produkcji, ko?ca manufaktury, wyw?aszczenia ludzkich zmys?ów i umiej?tno?ci. Alfred Kantor by? zmuszony rysowa?. Rysowa? z fotograficzn? dok?adno?ci?, aby przekaza? co? niewyobra?alnego. Sprz?t fotograficzny nie potrafi przekaza? tej rzeczywisto?ci. Fotografia sama w sobie jest efektem abstrakcji wobec cz?owieka. Cechuje j? obco??, która jest w efekcie niszcz?ca i dehumanizuj?ca.
poprzednia strona.
|