Aktualna wersja serwisu u-jazdowski.pl
 
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa, tel. 22 628 12 71 w. 135, info@csw.art.pl
Rezerwacja biletów online
 
 
   

 

 

 

Przeszłe wydarzenia związane z filmem:
- 01/12/2007-06/12/2007, POKAZY FILMOWE W RAMACH FESTIWALU TEMPS D’IMAGES

Przeszłe seanse filmu:
06/12/2007, Czwartek, 20:30

 
TEMPS D’IMAGES: Kino awangardowe i taniec – Ruch cia?, program II

Drugi program skupia si? na ruchu cia?a w ca?ym jego zró?nicowaniu.
Masha Godovayanna, Maya Deren, Germaine Dulac i Vivian Ostrovsky jako g?ówny motyw eksponuj? taniec. Ich filmy daj? osobist? i poetyck? interpretacj? tej ga??zi sztuk performatywnych. Podobnie Karel Doing. Ruch cia?a mo?e by? skonstruowany i zdekonstruowany ca?kowicie, staj?c si? sam w sobie artystyczn? materi? kszta?towan? przez filmowca. Takie podej?cie wybra? Martin Arnold. U?ywa kopiarki optycznej, i dzi?ki specyficznemu monta?owi bohaterowie konwulsyjnie j?kaj? si? i trz?s?. Patrick Bokanowski zniekszta?ca kszta?ty metod? cyfrow?, a Martha Colburn proponuje szale?cz? animacj? zdj?? i papierowych wycinanek. U Takahiko Iimury poprzez nietypowe zestawienie zbli?e? i planów ogólnych widz gubi si? w dziwnym, mrocznym pejza?u.

Germaine DULAC
THÈMES ET VARIATIONS, France, 1928, 16 mm, czarno-bia?y, niemy, 18 ips, 9min.
Powo?uj? do ?ycia ta?cz?c? kobiet?. Kobiet? ? Nie. Poruszaj?c? si? w harmonijnym rytmie lini?. Powo?uj? ?wietlist? projekcj? pod zas?on?! Precyzyjn? materi?! Nie. P?ynny rytm. Dlaczego mieliby?my zlekcewa?y? na ekranie przyjemno??, jak? ruch daje nam w teatrze? Harmonia linii. Harmonia ?wiat?a. Linie, p?aszczyzny, nat??enia przekszta?caj?ce si? bezpo?rednio, bez podst?pnego przywo?ania, w logice swoich form pozbawione nadmiernie ludzkiego zmys?u, pozwalaj?ce wznosi? si? ku abstrakcji, pozostawiaj?c przez to wi?cej miejsca doznaniom i snom: kino ca?kowite.

Patrick BOKANOWSKI
FLAMMES, France, 1998, 35 mm, kolor, Optique, 24 ips, 3min30..
Wspomnienia rozszczepione w przestrzeni.

Martin ARNOLD
PASSAGE A L’ACTE, Austria, 1993, 16 mm, czarno-bia?y, Optique, 24 ips, 12min.
Passage a l'acte (1993) zmienia prost? scen? ?niadania z filmu “Zabi? drozda’ w surrealistyczny koszmar. Rodzina z lat ’50 jest tutaj g?ównym przedmiotem. Ci, którzy znaj? tre?? obrazu, z ?atwo?ci? rozpoznaj? postaci ojca, jego dwóch dzieci i s?siadki, cho? Arnold zmienia ich w oszala?y model powojennej rodziny. Podczas gdy „Matka” siedzi z kamiennym u?miechem, a Ojciec (Gregory Peck)
czyta gazet?, synek wstaje od sto?u i zaczyna bez ko?ca otwiera? i zamyka? drzwi wej?ciowe.
Trzaskanie drzwi brzmi niczym wystrza?y, aluzja do nieokre?lonej agresji, istniej?cej gdzie? poza u?wi?con? przestrzeni? domu rodziny z lat ’50 i by? mo?e równie? do niepokoj?cych si? oddzia?ywuj?cych na t? rodzin?. Eksploatacja postaci przez re?ysera jest bezlitosna;
niczym diabelski lalkarz, powtarza on uj?cie krzyków Gregory Pecka, powoduj?c og?upiaj?cy efekt, podczas gdy syn drga w niezrozumia?ej frustracji, a córka wydaje metaliczny d?wi?k, przypominaj?cy odg?osy robota.

Vivian OSTROVSKY
M.M. IN MOTION, France, 1992, 16 mm, kolor, Optique, 10min.
“Intryguj?cy film Vivian Ostrovsky skupia sie na osobie francuskiej tancerki i choreografki, Mathilde Monnier, obecnie dyrektorki National Choreographic Center of Montpellier. Podobnie jak balet, z którym jest po??czony, M.M. in MOTION eksponuje surrealistyczn? czu?o??, cho? jego nastrój jest swawolny, a ruchy pe?ne ironicznych i dziwacznych zestawie?.”
(Film Society of Lincoln Center)

Martha COLBURN
SPIDERS IN LOVE : AN ARACHNOGASMIC MUSICAL, USA, 1999, 16 mm, kolor, Optique, 24 ips, 2min30.
Bardzo z?o?ony film animowany ze ?wiata “Paj?czyc”. Ta?cz? one i rzucaj? si? w upiornym, cho? ol?niewaj?cym przyp?ywie ??dzy i przejmuj?cego g?odu. Niektóre fragmenty tego filmu mog?yby przyda? si? Buscy Berkley’owi, gdyby zechcia? nakr?ci? film przyrodniczy - tyle jest tam uj?? wspania?ych nóg i skomplikowanych uk?adów tanecznych.
Przejawy ?mierci i ?ycia w obfito?ci.
Muzyka do obrazu autorstwa Red’a Balune’a, Jad’a Fair’a i J. Willett.

Maya DEREN
A STUDY IN CHOREOGRAPHY FOR CAMERA, 1945, USA, 16 mm, czarno-bia?y, niemy, 24 ips, 3min.
A STUDY IN CHOREOGRAPHY FOR THE CAMERA próbuje wyzwoli? tancerza ze statycznego terenu teatru poprzez przeniesienie go do przestrzeni ruchomej i zmiennej jak on sam.
To rodzaj duetu pomi?dzy Talley Beatty, tancerzem, a przestrzeni?, w której znalaz? si? dzi?ki po??czeniu odpowiedniej pracy kamery z monta?em.

Masha GODOVAYANNA
UNTITLED 1, Russia, 2005, Mini-DV, czarno-bia?y, d?wi?kowy, 25 ips, 4min.
Gdy przechadza?em si? ulic? Newski Prospekt w Sankt Petersburgu, zobaczy?em m?od? dziewczyn?, ta?cz?c? ten ostry, p?omienny i uwodzicielski taniec...

Takahiko IIMURA
AI(LOVE), Japan, 1962-63, 16 mm, czarno-bia?y, Optique, 24 ips, 10min.
?cie?ka d?wi?kowa - Yoko Ono
„Widzia?em wiele awangardowych japo?skich filmów. Po?ród nich AI wyró?nia si? pi?knem i oryginalno?ci? - kino-poemat pozbawiony typowej pseudo-surrealistycznej otoczki. Najbli?ej mu do LOVING Stan’a Brakhage’a, czy FLAMING CREATURES Jack’a Smith’a. Poetycka i zmys?owa eksploracja cia?a....p?ynna, bezpo?rednia, pi?kna!” Jonas Mekas

Karel DOING
WHIRLWIND, Dutch, 1998, 16 mm, kolor, Optique, 24 ips, 9min.
Film ten zosta? stworzony na bazie dokumentu, nakr?conego podczas przygotowa? i wykona? kilku zespo?owych performance’ów brytyjskiej grupy Loophole i du?skiego artysty Karela Doinga. Przy u?yciu techniki “frame by frame”, d?ugiego na?wietlania i efektów optycznych, sceny wyst?pów zosta?y przekszta?cone i zintensyfikowane. Esencja kina, pisanie ?wiat?em, zosta?a sportretowana jako halucynacja.

<poprzednia strona.



transmisje online zapewnia StreamOnline
kubasto.com