3. Festiwal FILMY ?WIATA ale kino! - OCZEKIWANIE (Waiting) Palestyna Reż. Rashid Masharawi 2006, 90"Oczekiwanie" to zarówno ostra polityczna satyra, jak i komedia, z ludzkim, ciep?ym wyd?wi?kiem. Film opowiada o syzyfowej próbie odbudowania palesty?skiego teatru narodowego, która jest metafor? losów palesty?skiego narodu.
M?oda kobieta stoj?ca przed kamer? odmawia zaj?cia miejsca, które wskaza? jej re?yser. Dlaczego? - pyta re?yser. "Przysz?am tu, ?eby ?piewa?" - odpowiada. Podirytowany re?yser mówi: "Masz gra?, nie powiedziano ci, ?e szukamy aktorów?" Na co ona spokojnie, ale stanowczo - "Nie wiem jak si? gra. Przysz?am ?piewa?. Daj spokój. Ty filmuj, a ja b?d? ?piewa?..."
Ta scena doskonale ilustruje g?ówny temat "Oczekiwania" Raszida Masharawia. W filmie jeste?my ?wiadkami misji, jak? ma do wykonania ekipa filmowa - operator, re?yser i dziennikarz pracuj?cy dla palesty?skiej telewizji (zanim zosta?a zbombardowana przez Izraelczyków). Unia Europejska ufundowa?a budow? imponuj?cego palesty?skiego Teatru Narodowego, z tysi?czn? widowni?, z podziemnym parkingiem. Uroczyste otwarcie teatru ma u?wietni? obecno?? licznych ?wiatowych przywódców. Problem jest w tym, ?e teatr nie ma aktorów. Rozpoczynaj? si? wi?c poszukiwania w obozach dla uchod?ców w Jordanii, Syrii i Libanie.
Nie wszystko idzie jednak jak powinno. Przes?uchania s? cz?sto zabawne, czasami wzruszaj?ce, a czasem irytuj?ce. Ci, którzy zgodzili si? gra? nie chc? wspó?pracowa?. Kiedy re?yser ka?e im gra?, oni chc? wypowiada? swoje prawdy, tak jak ta m?oda kobieta, która nie przysz?a gra? tylko ?piewa?... Inni chc? przekaza? wiadomo?? albo dla zagubionego ojca, lub innych cz?onków rodziny, z którymi nie maj? ?adnego kontaktu. Pewna kobieta przyznaje, ?e nie jest aktork?, ale zgodzi si? zagra? wszystko, je?li tylko ekipa zabierze j? z powrotem do Palestyny, by odnale?? m??a i pokaza? mu ich córk?. Okazuje si? jednak, ?e aktorzy to nie jedyny problem...
Zdj?cia kr?cono w obozie Bakaa w Ammanie, centrum kulturalnym dla uchod?ców w Damaszku i w Shatila, obozie w Libanie. Uchod?cy grali samych siebie, a w ich grze, widzimy wi?cej cz?owiecze?stwa ni? gdyby?my ogl?dali ich w zwyk?ym dokumencie. Nast?pi?o zatarcie granicy pomi?dzy fikcj? filmow? a prawd? dokumentaln?. poprzednia strona.
|